ANNONS

Teknisk nödbroms ska hindra framtida bussolyckor i Klaratunneln

Bussolyckor i Klaratuneln ska förhindras med ny teknik
Bussolyckor i Klaratunneln, som explosionen i mars och den fastnande bussen nu senast, kan i framtiden undvikas med ny teknik.
Bussen fastnade i Klaratunneln och orsakade trafikproblem, och det är inte första gången.
Nu kan bussar i kollektivtrafik i flera Stockholmskommuner utrustas med teknik, geofencing, som hindrar att bussar kör fel eller för fort.
ANNONS

Klockan 13.34 i söndags fick brandkåren larm om att en passagerarbuss fastnat i Klaratunneln, en tunnel passagerarbussar normalt inte ska köra in i eftersom takhöjden är för låg.

Olyckan orsakade stora stopp i trafiken och tunneln fick stängas av, och det är inte första gången.

Andra bussolyckan på kort tid

Tidigare i år, i  mars, fastnade en annan passagerarbuss i Klaratunneln. Bussen, som fattade eld och exploderade, var tom på passagerare och föraren kunde snabbt ta sig ut.

Nu tittar Stockholms stad på att i framtiden kunna förhindra liknande olyckor med gps-teknik, kallad geofencing. Tekniken hindrar passagerarbussar att köra fel eller för fort.

– Man styr olika fordonsfunktioner utifrån positionering. Det är en teknik som ser olika ut hos olika busstillverkare, säger Robin Billsjö, godsstrateg på trafikkontoret i Stockholms stad.

Med hjälp av tekniken varnas föraren genom att fordonets hastighet sänks till noll.

 I just Klaratunneln är gps-positioneringen än så länge inte så precis att geofencing går att använda för att varna bussförare och andra förare av för stora fordon.

– Men på längre sikt kan man absolut tänka sig det, säger Robin Billsjö.

ANNONS

Gatuskyltar styr bilen

Och i framtiden tänker han sig att tekniken även kan användas i stor utsträckning i trafiken.

– Målet är att kommunen meddelar trafikreglerna digitalt varpå varje fordonstillverkare kan använda sin teknik för styrning av fordonets hastighet och drivlina. Svänger du in på en 30-gata vet fordonet om det. Det här är en del av digitaliseringen, där trafikanter meddelas om trafikregler digitalt.

I Stockholms innerstad pågår sedan januari 2019 ett projekt med elhybridlastbilar som levererar varor till snabbmatskedjan Mcdonalds nattetid. Med hjälp av tekniken tvingas lastbilarna att köra med begränsad hastighet och att gå över till eldrift när lastbilen kommer in i innerstan.

Vi tittar på om vi på motsvarande sätt även kan flytta en ökad andel av godstrafiken till natten

Robin Billsjö, trafikkontoret

– Det har funkat väldigt bra, vi har inte haft klagomål. Vi tittar på om vi på motsvarande sätt även kan flytta en ökad andel av godstrafiken till natten, säger Robin Billsjö.

Enligt uppgift till Mitt i finns positioneringstekniken geofencing med i den upphandling som SL för närvarande utför av busstrafiken i Nacka, Värmdö, Botkyrka, Norrtälje, Huddinge och norrort. SL uppger att de av sekretesskäl inte kan kommentera uppgiften.

– I och med att det handlar om en pågående upphandling är det total sekretess, säger Elin Lindström på SL:s presstjänst.

SL:s upphandling ska vara klar i april 2020.

Inga skador på tunneln

Klaratunneln fick inga skador vid påkörningen i söndags, enligt Stockholms stads trafikkontor.

Bussföraren som körde fast i tunneln är misstänkt för vårdslöshet i trafik.

En talesperson på bolaget vars förare körde bussen, en buss som inte gick i SL:s linjetrafik, låter beklagande när han kommenterar det som hände.

– Det är vår buss. Han har hamnat helt, helt fel. Jag vet inte vad som hänt, olyckor händer överallt. Det här håller på att undersökas ordentligt, viktigast är att ingen skadats.

Enligt talespersonen var föraren på väg från Frihamnen till bolagets garage när han av någon anledning valde att ta vägen genom Klaratunneln.

ANNONS