Hissens nödtelefon fungerade inte i januari

Reparatörer på plats vid hissen i Alby centrum.
Hissbolaget på plats i Alby centrum för undersökning och reparation.
En 58-årig man satt fast i hiss hela helgen.
Nu visar genomgångar att hissens nödtelefon inte fungerade i januari och inte heller på måndagen.

Botkyrkabyggen har efter händelsen då en man satt instängd en helg helg haft kontakt med hissbolaget för att få information kring rutiner och rapporter kring den aktuella hissen i Alby centrum. Mannen som satt fast i hissen har berättat att han inte kunde slå larm inifrån hissen.

Charlotta Lundström som är pressansvarig på Botkyrkabyggen var på plats vid hissen på måndagen.

– Då fungerade nödsignalen, men inte nödtelefonen, säger hon.

Gå igenom samtliga hissar

Bostadsbolaget skriver på sin hemsida:

”Den aktuella hissen besiktades i januari i år och fick då en anmärkning angående nödtelefonen. Den 28 augusti genomfördes en planerad servicegenomgång av hissen och då fungerade både larmsignalen och nödtelefonen enligt uppgift från hissbolaget. Botkyrkabyggen kommer nu gå igenom samtliga hissar i alla våra fastigheter för att säkerställa att de och våra rutiner fungerar som de ska.”

Vaktbolag får uppdrag

Botkyrkabyggen ger även i uppdrag till vaktbolaget som ronderar i centrum att även rondera utrymmet där hissen finns när tandläkarmottagningen är stängd.