Allt färre nöjda med pendeltågen i SL:s mätning

Pendeltågsresenärerna är hårt prövade.
Pendeltågsresenärerna är hårt prövade.
Missnöjet med pendeltågen ökar, enligt SL:s kvalitetsmätning för november. Och veckans signalfel och inställda avgångar på grund av personalbrist lär inte bättra på statistiken.

I oktober var 67 procent av resenärerna nöjda med pendeltågen. I november hade siffran sjunkit till 61 procent. Det visar SL:s månatliga kvalitetsmätning.

Det är främst tidhållningen och störningsinformationen som får sänkt betyg, och med tanke på den senaste veckans störningar kan missnöjet öka.

För på fredagsmorgonen var det dags igen. Ett signalfel gjorde att resenärer inte kunde gå av och på i Älvsjö. Dagen innan försenades tågen på grund av att personer befann sig på spåren.

Delat ansvar

Och veckan dessförinnan, på måndagseftermiddagen den 3 december, orsakade ett signalfel i Solna stora förseningar.

Signalfel och andra haverier i infrastrukturen är inget som SL råder över, utan det är Trafikverkets ansvar.

Resenärer som tvingas ta taxi eller andra färdmedel på grund av att tåget inte går kan få kompensation för sina kostnader.

Hittills har SL betalat ut 25 miljoner kronor, pengar som de nu kräver tillbaka av Trafikverket.

Men fordonsfel, som inträffade på fredagsmorgonen i Häggvik och Sundbyberg, är SL:s trafikoperatör MTR:s ansvar.

Samma gäller personalbristen, som orsakade inställda avgångar på linje 43 och 44.

Så 61 procent nöjda resenärer kan vara på väg ner till bottenrekordet som sattes under februari och mars: 56 procent nöjda.

Tryggheten ökar

En ljusning är dock att allt fler känner sig trygga på pendeln. Där har nöjdheten ökat från 64 till 68 procent från oktober till november.

Och av dem som åker tunnelbana har andelen nöjda ökat med en procentenehet, från 86 till 87 procent.

Av resenärerna på lokalbana och buss är 88 respektive 79 procent nöjda, samma andel som månaden innan.