Min lokala hjälte

Nordea lägger ner kundtjänst

Inga-Britt Rova och Lars Schou i PRO:s lokalavdelning i Tumba är upprörda över att kundtjänsten försvinner från Nordea i Tumba Centrum. ”Att gå på banken och betala sina räkningar är en trygghet för många äldre”, säger de.
Inga-Britt Rova och Lars Schou i PRO:s lokalavdelning i Tumba är upprörda över att kundtjänsten försvinner från Nordea i Tumba Centrum. ”Att gå på banken och betala sina räkningar är en trygghet för många äldre”, säger de.
Nordea i Tumba blir ett rent rådgivningskontor. Först försvann kontanthanteringen, nu avvecklas kundtjänsten.

Ett hårt slag mot de äldsta Tumbaborna, menar PRO.

För två år sedan försvann kontanthanteringen från Nordea i Tumba centrum. Nu tar banken nästa steg i omdaningen från fullservicekontor till rådgivningskontor.

Det handlar om en anpassning till ett samhälle där transaktionerna minskar, samtidigt som efterfrågan på privatekonomisk rådgivning ökar.

Behovet att besöka banken för ekonomiska transaktioner finns egentligen inte, menar Nordeas lokala chef Jean Gabriel. Det kan man göra hemma via internet-, mobil- eller telefonbanken.

– Majoriteten av våra kunder vill ha hjälp med att ta ett helhetsgrepp över ekonomin, se över sitt sparande. Pensionssystemet är en djungel, liksom bolånen, säger Jean Gabriel.

För att bättre möta kundernas behov byggs kontoret om fram till sommaren. Kundtjänsten försvinner, liksom bankomaten, och ersätts med moderna rådgivningsrum.

Vad händer med de kunder, företrädesvis äldre, som fortfarande kommer in för att få hjälp med att betala räkningar?

– Vi kommer att ha värdinnor på plats under en övergångsperiod. De ska hjälpa till att visa hur våra självservicetjänster fungerar. Dessa är dessutom billigare, enklare och säkrare.

Det går även att vända sig till närliggande servicekontor i Hudd­inge, Södertälje eller Skärholmen.

På PRO Tumba kokar ilskan alltjämt över att den slopade kontanthanteringen i Tumba. Att bankomaten och kundtjänsten nu tas bort är ytterligare ett slag mot en av samhällets svagaste grupper – 80-plussarna, menar organisationen.

– Delvis statligt ägda Nordea borde föregå med gott exempel. Det är inte så lätt för gamla människor att fixa sin ekonomi hem­ifrån. De både ser och hör dåligt, säger ordföranden Inga-Britt Rova.

Jean Gabriel tror dock inte på en återgång till den gamla sortens bank. Däremot måste kommunikationen med kunderna bli bättre.

– Vi går mot ett kontantlöst samhälle, inte minst på grund av rånrisken. Men jag förstår frustrationen hos dem som gjort på samma sätt i 70 år. Vi ska för­söka hjälpa dessa kunder, säger han.