Nordea om kritiken: ”Kundtrycket går i vågor”

Nordea har fått kritik för långa väntetider. Bilden är ej från Vällingby.
Nordea har fått kritik för långa väntetider. Bilden är ej från Vällingby.
Insändarskribenten Hjalmar tycker att väntetiderna på Nordea är så långa att man behöver en ta en semesterdag för att hinna med.
Så här svarar Nordea på kritiken.

Insändarskribenten Hjalmar menar att väntetiderna är så pass långa på Nordea i Vällingby att man bör ta en semesterdag, ta med sig något att käka, något att dricka och något att läsa för att vara beredd inför ett besök på banken.

I ett mejl till Mitt i svarar Nordeas pressekreterare Janina Pfalzer så här på kritiken:

”Kundtrycket på Vällingbykontoret går i vågor och vissa tider, som precis vid öppning och runt lunch, brukar det vara ett större tryck. Vi försöker att anpassa bemanningen efter detta. Förutom kassan har vi även kundvärdar ute i lokalen som frågar nyinkomna kunder om deras ärenden. Om det är ett lättare ärende kan kundvärden hjälpa till eller så kan de hjälpa kunden utföra ärendet vid självbetjäningsterminalen.

Enligt undersökningar som gjorts vid kontoret är ärendena ofta sådana att de skulle kunna utföras även i andra kanaler. Antingen kan man utföra ärendet via internetbanken eller mobilbanken eller så kan kunden ringa till Telefonbanken så kan personalen där hjälpa till. Kunden behöver bara kunna identifiera sig med mobilt bankID eller med bankkort och dosa.”