Min lokala hjälte

Nordéns lag i cykeltillbud

Nio cyklar fick punktering. Magnus Alexandersson, Nicolas Remires, Carl Friberg, Daniel Rytz, Sara Penton och Ivar Lane i träningsgruppen Le Peloton.
Nio cyklar fick punktering. Magnus Alexandersson, Nicolas Remires, Carl Friberg, Daniel Rytz, Sara Penton och Ivar Lane i träningsgruppen Le Peloton.
De cyklade i en tät klunga den tidiga onsdagsmorgonen.

Plötsligt small det till som pistolskott, gång på gång, på gång.

– Det var rena turen att ingen kraschade, säger Nicolas Remires.

Det var i mitten av oktober. 25 personer i träningsgruppen Le Peloton hade som vanligt mötts klockan sex på morgonen utanför Urban Deli i Sickla för att köra fyra mil på en timme.

Men den här gången kom de inte så långt. På Duvnäsvägen tog det stopp för flera av dem.

Triathleten och OS-medaljören Lisa Nordén var en av dem som körde längst fram i klungan.

– Det var ganska mörkt och plötsligt small det till. Jag undrade vad som hände och lyckades precis undvika att förlora kontrollen på cykeln, säger hon.

Vad som hade hänt? Kommunens entreprenör hade fräst av asfalten tvärs över vägen för att fixa en vägbula. De hade glömt att sätta upp varningsskyltar men lämnat kvar fem centimeter höga, skarpa kanter som cyklisterna körde över.

Cyklisterna som kom i hög fart, men med starka lampor, hade ingen möjlighet att upptäcka kanterna.

Träningsgruppen, som startades förra sommaren och då bara bestod av ett par personer och i somras bestod av 45 personer, utgörs av skickliga cyklister från hela Stockholm.

– Det hade kunnat vara värre. Om den förste killen hade ramlat hade alla fallit över honom, säger Nicolas Remires som startat gruppen.

Men det blev skador på utrustningen. Däcken exploderade och nio cyklar fick punktering – tre av dem både fram- och baktill.

– Det låter som att någon skjuter med en pistol. Personen bakom kan inte göra något. De längst bak hinner sakta ner lite men kan inte undvika det, säger Nicolas Remires.

Lisa Nordén avbröt träningen och stack hem till Sickla. Någon fick ta taxi hem.

Nu får cyklisterna tillsammans 5 000 kronor i ersättning av kommunen för söndriga slangar och däck.

Hittills i år har kommunens vägenhet betalat ut 29 000 kronor, i tio ärenden, för skador på däck, staket och buskar till exempel. Man har dessutom betalat ut 450 000 kronor för en vattenskada på ett hus.

För att kommunen ska vara skadeståndsskyldig ska den ha visat grov oaktsamhet.

– Den vanligaste missuppfattningen är att folk tror att de har rätt till ersättning om de kör ner i ett potthål. Men väghållaren måste ha rimlig tid på sig att känna till och åtgärda hålet. Men om vi får höra om hålet, och någon sedan kör sönder bilen i det kan kommunen bli skadeståndsskyldig, om man inte satt upp en skylt och varnat för skadan, säger Mats Wester, biträdande chef på vägenheten.

Ju längre ut i utkanten av vägnätet ju mindre koll kan man kräva av kommunen.

– Vi ska ha bra koll på Värmdövägen, men vi har inte samma skyldigheter att ha koll på en villagata i Boo, säger Mats Wester.

Om man vill ha ersättning av kommunen ska man ta kontakt och berätta vad som hänt. Om kommunen är ansvarig ersätts man för sina faktiska utlägg.