Norra Vallentuna får helt ny busslinje

På måndag får invånarna i norra Vallentuna fler, och snabbare, ersättningsbussar.

Men samtidigt kommer färre bussar att trafikera centrala Vallentuna i rusningstrafiken.

I dag går ersättningsbussen till Danderyd var fjärde till var åttonde minut från Vallentuna centrum i morgonrusningen. Men den turtätheten minskar, till var tionde minut, som en konsekvens av att ersättningstrafiken till norra Vallentuna förstärks på måndag.

Resenären Cajsa Delstam, som bor i Bällsta, tror att den minskade turtätheten blir en försämring för dem som bor i centrala och södra Vallentuna.

– Bussarna är redan fulla och försenade, man kan få stå till Danderyd och det är många som hoppar på i Bällsta. Med tanke på det tryck som är från centralorten anser jag att det borde gå en direktbuss även från centrum, säger Cajsa Delstam.

Protesterna mot ersättningstrafiken har varit många under hösten. Till exempel hölls ett möte i Kårsta i slutet av augusti, där invånarna framförde sina önskemål till Arriva. Kommunen har även träffat både SL och Arriva för att få till en lösning på de långa restiderna.

Enligt Tomas Hedenius, kommunikationsdirektör på Arriva, är det främst invånarna i norra Vallentuna som klagat.

– De synpunkter som kommit in gäller norra Vallentuna. Vi har varit lyhörda mot resenärerna, säger han.

Därför väljer SL och Arriva att sätta in en ny direktlinje mellan Danderyd och norra Vallentuna, samt att förstärka busstrafiken till Brottby och Söderhall.

Den nya direktbussen 27X kommer att gå till och från Lindholmen i rusningstrafik, samt i vissa fall till Frösunda och Ekskogen. Kårstaborna, och de som bor i Ekskogen, får även dem några extra turer på linje 665 och 666X i rusningen.

Men förstärkningen görs alltså på bekostnad av turtätheten till Vallentuna centrum, som får färre ersättningsbussar på morgonen och eftermiddagen.

– Vi har omfördelat resurserna och gjort bedömningen att det här är tillräckligt. Men om det uppstår ett problem med fulla bussar får vi titta på det, säger Tomas Hedenius.