Norsborg har världens läckraste tunnel

Lokaltidningen Mitt i besökte tunneln under Eriksbergsåsen under sprängningsarbetet i början av förra året.
Lokaltidningen Mitt i besökte tunneln under Eriksbergsåsen under sprängningsarbetet i början av förra året.
Tunnelbaneprojektet i Norsborg har prisats av en internationell jury. Norsborgsdepån kan nu titulera sig "Outstanding Project of the Year 2015".

Ordet ”outstanding” kan översättas med såväl enastående som utomordentlig. Det är vad en internationell jury tycker om tunnelbygget i Norsborgsdepån, som prisats med titeln ”Outstanding Project of the Year 2015”.

Entreprenören Skanska startade under 2013 arbetet med den nya tunnelbanedepån under Eriksbergsåsen. Projektet omfattade tre bergrum där tågen ska förvaras under nätterna och är en del av SL:s satsning på den röda linjen som ska utökas med fler turer och nya vagnar.

Det är organisationen International Tunneling and Underground Space Association (ITA) som ligger bakom priset, vars målsättning är att uppmärksamma intressanta och väl genomförda projekt runt om i världen. I bedömningen har man bland annat tittat på innovationsförmåga, kostnadseffektiva lösningar och hur man arbetat med att minska störningar i stadsområden.

Det var hård konkurrens om det ärofyllda priset och bland ett hundratal bidrag plockade juryn ut nio finalister i tre olika kategorier. Norsborgsdepån ställdes mot två australienska tunnelbaneprojekt och kammade hem förstaplatsen.

1 000 000 ton berg lossades för att ge plats åt de tre bergrummen som är 450 meter långa och 20-24 meter breda. Att sprängningarna anpassades för att inte störa den närliggande förskolans vilostunder lyfts fram i motiveringen.

– Det var inte alls väntat, det var jätteroligt men det var ju egentligen depån som fick priset, säger Hans Hogård som är projektchef på Skanska Sverige.

Skanska har varit på besök i Schweiz för att berätta om projektet och ta emot priset.

– Vi fick en byst av Brunel som var ingenjören som byggde den första tunneln, annars är det bara äran.

Skanska genomförde slutbesiktning i början av mars i år och depån beräknas tas i drift under 2017.