Med bensin och nostalgi i tanken genom västerort

Veteranmopedrally Hässelby 12 maj 2019
Över 70 ekipage startade från Hässelby villastads kyrka.
Idag ringlade en karavan av knattrande veteranmopeder genom västerort i det årliga Harald Nielsen Memorial-rallyt.
Ett rullande kulturarv – framfört av erfarna män, och en och annan kvinna, med en rejäl skvätt bensin i blodet.

Över 70 förare, och flera hundra besökare, hade slutit upp till starten av veteranmopedrallyt vid Hässelby museum i Riddersvik på söndagen.

Inför starten kunde storögda besökare gå runt och beundra mopeder från 50-, 60-, 70- och 80-talen av märken som Puch, Monark, Rex, Zündapp och många andra. Och varje moped har sin historia, som de kärleksfulla ägarna gärna delade med sig av.

Hans Ovesson från Spånga på en riktig raritet – en Husqvarna från 1947. Från veteranmopedrally i Hässelby 2019.

Hans Ovesson (nr 55) från Spånga, stolt ägare till en Husqvarna från 1947. Foto: Anders Göransson

Hans Ovesson (nr 55) från Spånga på en Husqvarna från 1947.

Hans Ovesson är blott den andra ägaren på 72 år. Foto: Anders Göransson

Mitt i klungan av förare som värmer upp sina motorer i otålig väntan på starten sitter Hans Ovesson från Spånga på en riktig raritet – en Husqvarna från 1947.

Jag trodde att inte 40-talare var tillåtna. Är det ens en moped?

– Haha, det vet jag inte, men jag tycker det för den går inte fortare än en moppe. Och det är fjärde året jag är med, så det är tydligen helt okej.

Hans berättar att han är blott den andre ägaren på alla dessa 72 år.

– Han som hade den från början var rörmokare och åkte runt på jobb på den här cykeln med en liten låda där bak för prylarna. Det var hans levebröd.

Tommy Karlsson på sin Monark Monarscoot från 1958. Veteranmopedrally Hässelby 2019.

Tommy Karlsson på sin Monark Monarscoot från 1958. Foto: Anders Göransson

Ett av dem mer iögonenfallande ekipagen är Tommy Karlsson på sin Monark Monarscoot från 1958.

– Det var en ”Lill-Babs-moppe” från början, hon gjorde reklam för den när den kom, berättar Tommy.

Han har ifört sig matchande dress för att göra sin moped rättvisa. Det fungerar väl, och förra året vann han faktiskt loppets pris för bästa ekipage.

– Man måste gå ”all in”, säger han och skrattar.

Till årets lopp har han gjort lite ändringar, bytt hjul och bakskärm bland annat. Tommy har kommit ända från Södertälje för att delta, men han har inte kört moppe hela vägen.

– Nej. Då hade jag skakat sönder.

Anders Gillners från Stenhamra på Ekerö med sin en Velosolex. Veteranmopedrallyr Hässelby 2019.

Anders Gillners från Stenhamra på sin Velosolex. – Den är inte så gammal som den ser ut. Den är från början av 80-talet, men ursprungskonstruktionen är fransk och kom på 1930-talet, berättar han. Foto: Anders Göransson

En av mopedernas ådrog sig särskilt intresse, eftersom den tillhört kung Karl XVI Gustaf på den tiden han var 16-årig kronprins. Men det var inte kungen själv som körde – och inte heller prins Carl Philip.

– Vi frågade faktiskt prinsen, men han hade för mycket att göra inför sin födelsedag i morgon, berättar Lars Hannéll, ordförande för Hässelby hembygdsförening, som arrangerade mopedrallyt.

Själva loppet gick i en två mil lång slinga med kontrollstationer i Vinsta, Nälsta, Spånga, Vällingby och Hässelby gård innan ekipagen gick i mål på samma ställe där de startade. 

Vinnare av Harald Nielsen Memorial 2019 blev Henrik Johansson, som körde en Sachs Compact från 1977. Utsedd till bästa ekipage – i år igen! –  blev Tommy Karlsson på sin Monarscoot från 1958. Priset för ovanligaste moped gick till en kvinna, Sara Haglund, som körde en Benelli från 1974.