Nu är det köpfest i SKHLM

Eva Forsell har införskaffat gott om presenter till barn och barnbarn. Maken får bara en present eftersom de ska ut på en längre resa.
Eva Forsell har införskaffat gott om presenter till barn och barnbarn. Maken får bara en present eftersom de ska ut på en längre resa.
Kungens Kurva Shopping verkar ännu inte utgöra något större hot mot SKHLM. Men på sikt vill ägaren få den att växa ända bort till Heron City.
Kungens Kurva Shopping verkar ännu inte utgöra något större hot mot SKHLM. Men på sikt vill ägaren få den att växa ända bort till Heron City.
Angelica Sundberg, butikschef Lagerhaus.
Angelica Sundberg, butikschef Lagerhaus.
Anne-Lise Kvål på en annan bokhandel har märkt av att folk gillar att handla lokalt.
Anne-Lise Kvål på en annan bokhandel har märkt av att folk gillar att handla lokalt.

Julen är inte bara en kristen högtid utan även handelns. Det är denna tid på året som butiker och gallerior invaderas av köphungriga julkonsumenter. 75 miljarder kronor förväntas omsättas och handeln bara ökar, menar Handelns utredningsinstitut, Hui.

– Mycket talar för en ökning, upp till fem procent. Detaljhandeln går mycket bra och är tillbaka på nivåer vi inte sett sedan finanskrisen 2009, säger Lena Larsson, vd, Hui.

Och många vill kapa åt sig bitar av 75-miljarderskakan. I SKHLM, som skärholmens galleria heter fanns farhågor bland handlare om tapp av kunder då Ingvar Kamprads bolag Ikea Centers Nordic öppnade nya gallerian Kungens kurva shoppingcenter intill Ikea varuhuset. Själva vill de inte tala om någon kokurrenssituation.

– Vi ser det som att handel föder handel och att det finns plats för oss båda, säger Jessica Svensson, kommunikationschef.

Några orosmoln hos handlare vi talar med i SKHLM märks inte heller ett och ett halvt år senare.

– Nej, det känns inte så. Vi har så många olika typer av butiker och olika kunder att jag inte tror att vi påverkas, säger Angelica Sundberg, butikschef på Lagerhaus i Skärholmen.

Flera handlare skakar på huvudet inför frågan om minskat antal kunder till följd av konkurrenten.

– Konkurrens finns på så många håll, det är likadant för alla. Som bokhandel har vi ju näthandel att tampas med. Men jag tycker mig märka att man vill värna det lokala även här, säger Anne-Lise Kål, chef vid En annan bokhandel.

Bland varorna på Åhlens botaniserar kunder från både närområdet och mer långväga, Liljeholmen, Järna och Bredäng. Det breda utbudet lockar. Eva Forsell berättar att hon ratar hemmacentrumet i Huddinge.

– Jag har redan handlat det mesta till barn och barnbarn men jag tycker om att vara i Skärholmen. De stora kända affärerna finns men också många andra som knappt finns någon annanstans, säger hon.

Förra året presenterade HUI ett antal framgångsfaktorer som man bedömer att centrumanläggningar som når framgång bör ha. Flera av dessa kan Skärholmen bocka av: goda trafikmässiga lägen, parkering, brett utbud, kaféer och restauranger. Lena Larsson, centrumchef vid SKHLM, har i tidigare uttalanden pekat på att nyöppningar, uppdateringar och omgörningar också inverkar. Därtill har en trend märkts av att stadsdelscentrum är populära under året.

– De senaste kvartalen har stadsdelscentrumen som är lite bostadsnära gått framåt. Det kan ha med bekvämlighet att göra men också med det att viljan att handla lokalt verkar öka, säger hon.