Nu är medborgarkontoret igång

Josefin Daleskog och Matilda Jakobsson är samhällsvägledare och jobbar på det nya medborgarkontoret.
Josefin Daleskog och Matilda Jakobsson är samhällsvägledare och jobbar på det nya medborgarkontoret.
I måndags öppnade det nya medborgarkontoret i Bromma. Det är inrymt i Blackebergs nyrenoverade bibliotek men är tänkt att serva alla som bor i Bromma.

Läxhjälp, språkkafé, föreläsare, stickkafé, hjälp med att lämna in synpunkter till kommunen, hjälp med att scanna in dokument, hjälp att läsa blanketter… Medborgarkontoret i Blackeberg ska erbjuda både service till medborgarna och en mängd olika aktiviteter.

– Det har gått över förväntan sedan vi öppnade. Vi har fått in många ärenden, säger samhällsvägledaren Josefin Daleskog som jobbar på medborgarkontoret.

Hon och den andra samhällsvägledaren har jobbat hela hösten med att planera verksamheten.

– Vi har varit ute och knutit väldigt mycket kontakter med till exempel polisen och olika föreningar och verksamheter i Bromma som vi ska kunna hänvisa till, säger Josefin Daleskog.

Bakgrunden till att medborgarkontoret startas är att Stockholms stad har avsatt medel för extra satsningar på närdemokratin i kommunen.

– Vi kommer att ge allmän samhällsvägledning både kring stadsdelen och staden i stort – och även om det gäller andra myndigheter. Vi kan hänvisa vidare till rätt instans, säger Josefin Daleskog.

Söndagen den 14 februari är det officiell invignings av medborgarkontoret med lite extra aktiviteter.

Blir det inte väldigt långt för vissa i Bromma att ta sig till Blackeberg?

– Jo, men man måste välja en punkt där ett sådant här ställe ska ligga. Jag gissar på att man tänkte att det finns fler personer i Blackeberg som behöver ett medborgarkontor, det finns till exempel fler nyanlända här än i resten av Bromma. Det som har långt hit kanske har närmare till stadsdelsförvaltningens kontor som ligger i Alvik, säger Josefin Daleskog.