Min lokala hjälte

Nu byggs sydliga entrén till Jakobsbergs station

Snart kan man cykla under Jakobsbergs station.

I veckan börjar nämligen arbetet med den nya sydliga entrén till stationen som ska binda ihop Jakobsberg ännu mer.

Varje dag kliver 10 000 resenärer på tåget vid Jakobsbergs station. Det gör stationen till en av Sveriges största.

För att öka tillgängligheten och binda ihop Jakobsberg har kommunen önskat ytterligare en entré till perrongen i samband med utbygganden av Mälarbanan. Och nu är det alltså dags.

Förra veckan skrev Trafikverket kontrakt med byggbolaget Sveab som för 128 miljoner kronor ska bygga en gång-och cykeltunnel under stationens sydliga del.

Från tunneln kommer det att gå trappa, rulltrappa och hiss upp till perrongen där det även ska byggas en liten vänthall med SL-spärrar. Hela perrongen förses också med tak.

Bygget startar i veckan och beräknas vara klart våren 2017.

Man kommer att börja med att flytta ledningar i marken och ta ner träd. När järnvägen stängs av igen under fem veckor i sommar kommer arbetet att intensifieras och Trafikverket varnar för att det kommer att bullra mycket.

– Vi gör vad vi kan men tyvärr är det ofrånkomligt med störningar vid ett bygge av den här kalibern. Vi kommer att erbjuda tillfälligt boende till dem som störs, säger Meta Moberg, informatör på Trafikverket.

Den befintliga tunneln som idag leder till stationen har haft stora problem med grundvatten som läcker in.

Men det ska enligt Trafikverket inte bli något problem i den nya tunneln.

– Som alltid har vi gjort en hydrogeologisk utredning, och den visade inte på att det kommer att bli några problem med läckage när tunneln väl är färdigbyggd, säger Meta Moberg.

Eftersom tunneln och den nya entrén till stationen är ett önskemål från kommunen är kommunen med och medfinansierar bygget.

Ansvaret för driften av den nya tunneln och entrén kommer efter att den är färdig att delas mellan kommunen och SL.

Fakta

Fler byggen runt stationen

Den befintliga stationsentrén på östra sidan, närmast spåren byggs om och öppnas upp.

Ynglingavägen byggs om till en så kallad ”shared space” där bilar, cyklister och gångtrafikanter får samsas.

En ny gång-och cykelbro mellan Passadvägen och Järfällavägen byggs.

Gång- och cykelbron vid Vasavägen ersätts av en ny cirka 75 meter norrut med en längre och flackare ramp.

Källa: Trafikverket