ANNONS

Nu dammsugs stan på cykelvrak – 1500 ska bort

Dumpade cyklar förfular och tar upp plats i staden. 700 cykelvrak har tagits bort hittills i år och ytterligare 800 ska försvinna före årets slut.
Dumpade cyklar förfular och tar upp plats i staden. 700 cykelvrak har tagits bort hittills i år och ytterligare 800 ska försvinna före årets slut.
Har du ställt cykeln på gatan en längre period? Då kan det vara läge att flytta på den - stadens storsatsar nu på att få bort hjulkyrkogårdarna.
ANNONS

Det handlar om dumpade cykelvrak som står länge på gatan och som är i vägen för fotgängare, städare och andra cykelparkerare. Hittills har 800 övergivna hojar försvunnit under året, och ytterligare 700 ska ryka innan året är slut.

– Men behovet är större. Vi hinner inte mer med de resurser vi har i dag, säger trafikkontorets Hans-Olov Blom som leder projektet.

Gallringen sker i tre steg. Först sätter staden tejp mellan ett hjul och ramen på cyklar som verkar övergivna. Är tejpen kvar några dagar senare sätts en ny röd lapp på cykeln där det står att den tas bort om inte lappen försvinner. Är lappen kvar när nästa kontroll görs, ryker cykeln. Hela processen tar ungefär 14 dagar.

Mitt i kunde berätta om satsningen redan i slutet av 2015 då man började testa metoden på Östermalm. Men strax före sommaren sattes projektet igång på riktigt i hela staden och fler kontrollanter utbildades.

– Det har inte varit så prioriterat under sommaren, men nu sätter vi igång mer och ska nå målen på att ta bort totalt 1500 cyklar under året, säger Hans-Olov Blom.

City i samverkan, Nokas och Peab är några som är med och kollar cyklarna. Entreprenörerna täcker olika delar av staden, och problemen är spridda över hela Stockholm, men det är värst vid kollektivtrafiknära platser berättar Hans-Olov Blom.

Vad händer efter årsskiftet?

Satsningen kommer att fortsätta eftersom den ligger med som ett uppdrag i cykelplanen. Men hur mycket resurser som läggs och i vilken takt arbetet görs är svårt att säga. Det beror på vad staden vill, säger Hans-Olov Blom.

Cyklarna kommer framförallt att hamna på ett lager i Lunda industriområde i Spånga. Där har en eventuell ägare en månad på sig att hämta ut cykeln. Sedan blir den kommunens ägodel.

ANNONS
ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Södermalm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.