Nu får Tensta en digital t-baneskylt

Jasmine saknar en digital tidsskylt vid ingången till Tensta t-banestation och har flera gånger skrivit till SL om sitt önskemål.

Nu är skylten äntligen på väg.

Klockan ringer. Man ska duscha, äta frukost och klä sig innan man rusar mot tunnelbanan för att åka till skola eller jobb.

Tiden är knapp och minuter är värdefulla. Att missa tunnelbanan kan vara det samma som att komma för sent.

– Jag var trött på att stressa varje morgon. När man är på väg ner för rulltrappan hör man ofta ljudet av tunnelbanan, men man vet inte om den är på väg in till stationen, om den precis har åkt eller om det överhuvudtaget är rätt tunnelbana, säger Jasmine.

Hon skickade ett mejl till SL:s kundtjänst med sina synpunkter i augusti förra året. Efter flera veckor utan svar ringde hon upp SL och pratade med en medarbetare som lovade att kolla upp hennes fråga.

En månad gick och ingen från SL återkom till Jasmine. Hon ringde upp dem igen – och fick samma svar igen. I februari hade hon fortfarande inte fått svar på sin fråga.

– Jag åker mycket tunnelbana från olika stationer, men det är bara i Tensta som det här problemet finns. Jag förstår inte varför vi inte kan få en skylt här?

Jesper Pettersson, presskontakt på SL, kan nu meddela att en skylt är på väg. Under mars ska Tensta få en digital tidsskylt vid båda uppgångarna.

– Vi har byggt de här skyltarna etappvis där de största stationerna har fått skyltar först och sedan har de satts upp i fallande ordning.

SL har 100 tunnelbanestationer och i dag saknas skyltar på fem eller sex stationer, enligt Jesper Pettersson.

– Under 2013 är det meningen att alla stationer ska få skyltar, förutsatt att det inte blir några förseningar, säger han. Angående Jasmines klagomål har Jesper Pettersson svårt att svara på vad som gick snett eftersom hon inte fick något ärendenummer när hon tagit kontakt med SL om sin fråga.

– Det är självklart olyckligt att hon inte fick svar. Jag kan inte svara på om det är på grund av ett missförstånd eller att hennes ärende helt enkelt har fallit mellan stolarna, säger han.

Fakta

Så lämnar du synpunkter till SL

Genom SL:s kundcenter kan du både kan ringa och mejla in frågor och synpunkter.

För att du ska kunna få återkoppling och följa ditt ärende är det viktigt att du ber om ett ärendenummer.

För vanliga synpunkter ges inget ärendenummer.

SL:s kundtjänst, telefonnummer: 08-600 10 00 eller via ett frågeformulär på hemsidan www.sl.se

SL finns även på Facebook där man kan framföra sina frågor över chatten.

Källa: SL