Nu får tvärbanan 10-minuterstrafik

Allt är i princip klart vid den nya tvärbanehållplatsen Solna station, förutom planteringarna. Senast i oktober ska buskar och träd vara på plats, lovar Ulf Westlund.
Allt är i princip klart vid den nya tvärbanehållplatsen Solna station, förutom planteringarna. Senast i oktober ska buskar och träd vara på plats, lovar Ulf Westlund.
Med start på måndag klockan 05.41 och var 10:e minut framåt kan man ta tvärbanan från Solna station vidare ut i världen. Eller i alla fall så långt som till Alvik.

Efter 6 års byggande är den sista delsträckan genom Solna klar.

Den helt nybyggda stationen strax nedanför Blåkullas höghus ligger näst intill öde i augustihettan. Några byggarbetare håller på att ställa i ordning det sista inför premiären på måndag.

Hållplatsens klockor och displayer måste ställas in så att de visar korrekt information när resenärerna kommer.

– Man håller på med finliret nu, allt som är runt i kring. Vi är i princip klara, nu trimmar vi in signalsystemet och ser till att alla planteringar kommer på plats vid stationen, berättar Ulf Westlund, ansvarig hos SL för utbyggnaden av Solnagrenen av tvärbanan.

Efter 6 års arbete och lika många miljarder investerade är äntligen Solnagrenen färdigbyggd.

Anläggningsmässigt har den tredje och sista etappen i tvärbaneutbyggnaden varit svårast att genomföra, berättar Ulf Westlund. Grundvatten och bergsprängning har gjort byggandet till ett precisionsarbete.

– Sedan har vi byggt väldigt nära bostadshus på Kruthusbacken och här i Hagalund, vilket innebär extra svårigheter.

Ett fåtal boende längs med spåren har till exempel varit tvungna att evakueras under byggtiden.

– Men de boende har varit väldigt toleranta så jag vill säga ett stort ”tack!” till Solnaborna för deras tålamod.

Från stationen vid Hagalund löper den första av två tunnlar, 100 meter lång. En bit längre fram, vid branten upp mot Västra vägen, börjar den andra, 300 meter långa tunneln.

Mellan tunnlarna passerar tvärbanan mycket nära bostäderna på Kyrkbacken. Många har varit oroliga för att det kommer att låta för mycket när vagnarna rullar förbi.

– Vi har satsat på ljuddämpning. Vi har lagt en platta under spåren som tar bort ljudet som tågen ger när man kör på ett hårt material, berättar Ulf Westlund.

Lagom till premiärturen den 18 augusti kommer också områdets gång- och cykelvägar över spåren och under Frösundaleden att öppna, säger han.

Från den nya stationen, som via en gångväg under Frösundaleden förbinder pendeltågen med tvärbanan, kan man nu ta sig hela vägen till Alvik.

Tack vare att den sista delsträckan nu är klar kommer också turtätheten att öka.

– Det blir tätare trafik på Solnagrenen. Tidigare körde vi kvartstrafik men nu blir det 10-minuterstrafik. Vi får helt enkelt in mer tåg, säger Lovisa Åbom på SL:s presstjänst.

Nu blir det 10-minuterstrafik.Lovisa Åbom, SL

Fakta

Åk med premiärturen!

Måndagen den 18 augusti börjar tvärbanan rulla mellan Alvik och Solna station. Den första turen från Alvik avgår 05.16 och är framme vid Solna station klockan 05.32.

Från Solna station går den första turen klockan 05.41 och är framme i Alvik 05.57.

På grund av strul med det nya signalsystemet dröjer det tills nästa år innan man kan åka mellan Solna station och Sickla udde utan att byta i Alvik.