Nu går flyttlassen till Kvarnholmen

”Det är jättekul att följa ett projekt från ritning till verklighet och att se att kunderna är nöjda med lägenheterna,” säger Jeanette Körössy, projektledare på JM, som tillsammans med Anders Roland arbetar på Kvarnholmen.
”Det är jättekul att följa ett projekt från ritning till verklighet och att se att kunderna är nöjda med lägenheterna,” säger Jeanette Körössy, projektledare på JM, som tillsammans med Anders Roland arbetar på Kvarnholmen.
För 5,2 miljoner kronor får man inte bara sjöutsikt från de nya kajhusen på Kvarnholmen. Man har också oslagbar utsikt över Finlandsfärjorna som går förbi precis utanför balkongen.

I slutet av april går de första flyttlassen till det nya bostadsområdet på Kvarnholmen. Det är byggföretaget JM som är först ut med ett inflyttningsklart hus.

– Jag tror det kommer att ta tid att vänja sig vid att man har Finlandsfärjorna utanför fönstret. Efter ett år här har jag fortfarande inte vant mig utan tycker det är lika mäktigt varje gång, säger Jeanette Körössy, projektledare för kajhusen.

Att säga att det råder febril aktivitet på Kvarnholmen är en underdrift. Det schaktas, sprängs och grävs. Parallellt med JM:s projekt av kajhusen bygger Riksbyggen, Einar Mattson och Fastighetscompagniet om kvarnbyggnaderna till bostäder på kajen.

Ett av JM:s kajhus är nästan klart, de övriga två kommer att bli klara för inflyttning under våren och sommaren. Hantverkare lägger sista handen på detaljerna i kajhusens första hus. Att det är inflyttning så snart som inom ett par veckor verkar otroligt.

– Men det ser nästan alltid ofärdigt ut tills det nästan är helt klart, säger Anders Roland, projektledare på JM.

Kajhusen har 54 lägenheter fördelat på tre stycken huskroppar. De billigaste lägenheterna gick för 1,9 miljoner kronor och de största lägenheterna på översta våningarna för 5,2 miljoner kronor. Köparna är uteslutande från JM:s förturslista.

– Priset är lite billigare än i vanliga fall, för de första som flyttar in kommer att få bo på en arbetsplats i ett par, tre år, säger Anders Roland.

Kvarnholmen är förknippat med KF:s kvarnverksamhet. Det är något man försöker bevara, även om inte alla silor fått stå kvar.

– Jag tror att det kommer att bli en jättebra mix, det är kul att man bevarat känslan av kultur- och industrimiljön och att man nu tar tillvara Stockholms inlopp, säger Jeanette Körössy.

Anders Roland leder projektet Nya kvarnen, som ska stå på bergknallen över kajhusen.

– Det är så klart spännande att vara med och skapa en ny stadsdel. Området är enligt mig helt unikt och det kommer att bli fullt med fina utsikter när det är klart, säger han.

Att bygga om industriområden till ett bostadsområde ser han inte som problematiskt.

– Det är ju gamla kajområden som bebyggs, och gamla industriytor som frigjorts. Utmaningen som vi har här är den stora höjdskillnaden och att så mycket av de gamla byggnaderna ska bevaras.

Stockholms inlopp har engagerat byggjobbarna och gett de flesta insikt om att det är ett vältrafikerat område.

– Här kommer Birger Jarl. Vi har en kille som har järnkoll på skeppen och kollar upp alla på en sida på internet. Jag har lärt mig massor om färjor under min tid här, säger Jeanette Körössy.

Färjan Birger Jarl, som går mellan Stockholm och Åland, framstår som futtig när sedan färjan Cinderella glider förbi – översta däck något högre än kajhusen.

– Det var faktiskt några intressenter som frågade hur det kommer att bli med insynen från färjorna. Men det ska inte vara några problem, säger Jeanette Körössy.

Fakta

54 lägenheter

2006 antogs ett planprogram för Kvarnholmen, vilket öppnade upp för att skapa en ny stadsdel.

Kajhusen är inflyttningsklara under våren 2012 – det första i april, det sista i juli.

54 lägenheter finns, fördelat på tre huskroppar.

Storlekar: 2–4 rok, 53–112 kvadratmeter.

Priser från 1,9 till 5,2 miljoner kronor.

51 sålda. Tre är sparade som visningslägenheter för att visa kunder i kajhusen och kommande projekt.