Surret i luften kommer närmare. Den lilla pricken mot himlen blir större och större tills den är så pass nära att man ser vad det är: En drönarleverans.
En liten låda kommer ut från botten av drönaren och sänks ner med hjälp av en lång vajer, tills att dess att den når marken. Där släpps den av och vajern åker upp i flygfarkosten igen.
Drönaren Nimbi (döpt efter Nimbusmoln) kan göra en leverans åt gången. På bilden Alexander Perrien som driver företaget.
Pekka Pääkkö
Sedan ett halvår tillbaka kan man beställa varor från i princip alla butiker, kaféer och restauranger i Mölnvik som körs hem till dörren av en drönare.
Det är företaget Aerit, som flyttade till Mölnvik förra sommaren, som utför tjänsten.
– Det är som en webshop där man beställer det man vill ha via vår hemsida. Vi hämtar upp det och flyger hem det till kunden med drönaren. En vanlig order är mat från någon av restaurangerna, säger Alexander Perrien, som driver företaget ihop med medgrundaren Teo Rizvanovic.
Sedan starten har 350 Värmdöhushåll registrerat sig som kunder, och företaget levererar regelbundet till cirka 90 av dem. Max fyra kilo får lasten väga, och man måste bo max sex kilometer från Mölnvik, för det är så långt de kan och får flyga än så länge.
Jan Siwek programmerar drönarna från en dator.
Pekka Pääkkö
En resa som tar en kvart med bil klarar drönaren på halva tiden, enligt Alexander Perrien.
– Man slipper böket att ta buss eller bil, kanske är det jobbigt väglag. Man kan vara sjuk eller ha svårt att röra sig av andra skäl. Dessutom är det mer miljövänligt än bil och vi fastnar inte ni några köer.
Teo Rizvanovic och Alexander Perrien träffades på KTH för några år sedan och det var där idén kläcktes, att uppfinna drönare som kan leverera varor åt folk. De började flyga sina första leveranser 2021 i Norrtäljes skärgård och i Halland, som ett test, och nu har de etablerat sig på Värmdö.
– Det finns mycket glesbygd och skärgård i Värmdö så vi tror att vi kan passa bra in här, och göra mycket nytta.
I dag har de 13 personer i sitt team som jobbar med att bygga och utveckla nya drönare, och dataprogram som styr drönarna. Det sker på deras anläggning i Frihamnen.
Alexander Perrien visar området som de kan leverera varor till.
Pekka Pääkkö
Att flyga ut förnödenheter till Värmdöborna är en start på något som ska bli betydligt större, enligt Teo Rizvanovic. Visionen på sikt är att kunna anlitas av andra företag, och kanske kommuner, som behöver få ut till exempel mediciner och mat till skärgårdsöarna.
För tanken är att drönarna ska kunna transportera varor betydligt längre än dagens sex kilometer från Mölnvik. Även att kunna göra fler stopp på vägen, ha fler platser att utgå från och kunna lasta med mer saker. I dag klarar drönaren bara en leverans per flygning.
– Den behöver inte kunna bära så mycket tyngre last än i dag, däremot större volym, säger Teo Rizvanovic.
Teo Rizvanovic och Alexander Perrien driver Aerit i Mölnvik.
Pekka Pääkkö
I dag har de tre drönare i Mölnvik som tillsammans flyger ut två till tre leveranser per dag, men maxkapaciteten är 34 flygningar per dag.
– Vi har medvetet börjat i liten skala för att se att allt funkar bra innan vi tar in mer beställningar, säger Alexander Perrien.
Men det är inte helt oproblematiskt att flyga omkring med drönare som ska levererar varor. Det krävs tillstånd från Transportstyrelsen och de ingår i ett system där de själva, och all annan flygtrafik som räddningshelikoptrar och polis, kan se och kommunicera med varandra.
Andra utmaningar är att inte störa omgivningen, genom att ha en drönare som är så tyst som möjligt och välja bra flygrutter, enligt Alexander Perrien.
Aerit kan leverera varor på en yta motsvarande 6 km från Mölnvik.
Pekka Pääkkö