Min lokala hjälte

Nu kan du få kontakt med socialtjänsten på internet

Nättjänsten ska bli ett komplement till socialtjänsten, berättar projektledaren Johanna Löfvenius. Här med Susanne Cavallius, en av dem som chattar och svarar på mejl.
Nättjänsten ska bli ett komplement till socialtjänsten, berättar projektledaren Johanna Löfvenius. Här med Susanne Cavallius, en av dem som chattar och svarar på mejl.
Nu lanseras socialrådgivning på webben – för första gången någonsin.

Syftet är att avlasta Östermalms mottagning och att fler ska våga ta kontakt med socialtjänsten.

Det var i tisdags som Stockholms stad öppnade sin allra första nätbaserade socialrådgivning, med funktionerna chatt, mejlfunktion, samt ”vanliga frågor och svar”.

En tjänst som bland annat ska locka Östermalmsungdomar att kontakta socialtjänsten och be om råd.

– Utifrån att ungdomar är mycket ute på nätet och att det är en naturlig plats för dem tycker jag tanken är bra och ligger rätt i tiden, säger Barbro Stenvall, chef för familje­enheten på Östermalms socialtjänst.

Förhoppningen är också att avlasta stadsdelsförvaltningarna från mer generella frågor – något som frigör personal på Östermalms socialmottagning som i stället kan arbeta med mer komplicerade socialtjänstfrågor.

Men målet är också att avdramatisera kontakten med socialtjänsten.

– Det här jämnar ut maktbalansen mellan myndighet och medborgare eftersom man själv får välja när man vill ta kontakt. Vi har fått signaler av till exempel BRIS om att många unga gärna skulle vilja kunna kontakta socialtjänsten på nätet, säger Johanna Löfvenius på socialförvaltningen, som har varit projektledare för hela satsningen.

Fyra socialrådgivare sitter nu i socialjourens lokaler på Södermalm och erbjuder alla stockholmare råd och stöd.

– Det här är vårt sätt att anpassa socialtjänsten till det här 24/7-samhället. Att erbjuda hjälp även under tider när kontoret är stängt, när man kanske behöver det som mest, säger socialborgarrådet Anna König Jerlmyr (M).

En av socialrådgivarna som bemannar nättjänsten är Susanne Cavallius. Hon hoppas kunna bidra till att ge människor större makt över sin tillvaro.

– Det speciella med chatten är att det blir så naket. Vi har inga före­ställningar om personen på förhand. Men det ställer också hög­re krav på oss, att informationen landar rätt hos mottagaren, säger hon.

Fakta

Svar på frågor inom tre dagar

Mejlen ska besvaras av socialarbetare inom max tre arbetsdagar.

Chatten är öppen vardagar 15-22, lördagar 15–21 och söndagar 13–17.

Tjänsten finns på: stockholm.se/socialradgivning.

Källa: Stockholms stad