Min lokala hjälte

Nu kommer mer busskritik – även från länsstyrelsen

Daniel Pettersson i Ruddammen är en av många som vill se att SL och Keolis gör ändringar i innnerstans busskarta.
Daniel Pettersson i Ruddammen är en av många som vill se att SL och Keolis gör ändringar i innnerstans busskarta.
Beskedet att SL inte återinför de slopade busslinjerna på Östermalm upprör många. I Ruddammen fortsätter kampen mot SL och Keolis.

Och nu kommer hård kritik även från länsstyrelsen och Nationalstadsparksrådet.

Förra veckan berättade SL vilka förändringar det blir i busstrafiken nästa vinter. Men förutom lite tätare bussturer för 55:an och 67:ankommer inga av de indragna bussturerna tillbaka till Östermalms stadsdelsområde.

Det upprör många som har kämpat för bussarna, exempelvis linje 43 och 44.

Daniel Pettersson bor i Ruddammen och är en av dem som har engagerat sig i bussfrågan.

Här vänder sig de boende främst emot att de har förlorat direktkontakten med övriga Östermalm – och att alla bussar nu går via Odenplan i stället.

– SL och Keolis verkar inte lyssna på något sätt. De säger att det var för få resenärer på 43:an och 44:an, men det är utan grund. Speciellt gäller det här i Ruddammen där vi samlat in namnlistor, varit på möten och påtalat hur dåligt det här är, säger han.

Ger ni upp nu?

– Vi kommer aldrig att sluta kämpa. Vi har haft en ny namninsamling som vi har lämnat in till trafiknämnden. Det finns en stark sammanhållning i Ruddammen, där många har drabbats, säger Daniel Pettersson.

Många Östermalmsbor har också varit upprörda över att 4H-gården Stora Skuggan på Norra Djurgården har blivit av med sin närmsta station. Nu stannar buss 50 i stället en bra bit från gården.

Och nu ger sig också länsstyrelsen in i debatten och riktar kritik mot att SL tagit bort hållplatsen vid Stora Skuggan.

– Vid senaste mötet för Nationalstadsparksrådet, där landshövding Chris Heister är ordförande, uttrycktes en samlad uppfattning att indragningen av bussen till Stora Skuggan hade ställt till stora problem. Bland annat har antalet besökare till 4H-gården minskat märkbart, säger Lars Nyberg vid länsstyrelsen.

Stora Skuggan, och i synnerhet 4H-gården, besöks av många barngrupper och skolklasser, som ofta åker kollektivt på sina utflykter.

Naturskolan i Bergianska trädgården har, enligt Lars Nyberg, påpekat att man utan busslinjen inte längre kan utnyttja Stora Skuggan med sina barngrupper.

Bakgrunden till att länsstyrelsen nu ger sig in i bussdebatten är ett pågående arbete med att få Nationalstadsparken trevligare och lättare att ta sig till.

– Detta rör två viktiga, aktuella frågor i länsstyrelsens arbete med Nationalstaden, dels att göra parken mer välkomnande för barn, dels att göra parken lättare tillgänglig till fots, med cykel och inte minst med kollektivtrafik, säger Lars Nyberg.

Mikael Svensson på Keolis har inte tagit del av länsstyrelsens brev om Stora skuggan och vill inte kommentera det. Men några förändringar på linje 50 eller i Ruddammen väntas inte.

– Inte som det ser ut nu. Däremot förstärker vi kraftigt för Norra Djurgårdsstaden och i strömmarna ut till Djurgården där det finns ett behov. Vi anpassar underlaget efter där resenärerna finns, säger han.