Nu rullar pendeltågen igen – förbi en helt ny station

Kallhälls nya tågstation är byggd i sibiriskt lärkträ.
Kallhälls nya tågstation är byggd i sibiriskt lärkträ.
Vad vill du förbättra i SL-trafiken?  Henrik Rennerfelt, 21, Solna/Kalhäll:  – Det handlar framför allt om när det är vintertid. Då är det alltid kaos. Hur kan det vara så, 2016? Det är alldeles för ofta förseningar då.
Vad vill du förbättra i SL-trafiken? Henrik Rennerfelt, 21, Solna/Kalhäll: – Det handlar framför allt om när det är vintertid. Då är det alltid kaos. Hur kan det vara så, 2016? Det är alldeles för ofta förseningar då.
Vad vill du förbättra i SL-trafiken?  Ingrid Nyman, 78, Kallhäll:  – Bussarna. Buss 547 och 560 går alldeles för sällan. Vad har vi för glädje av bättre tågförbindelser om vi inte får fler bussar?
Vad vill du förbättra i SL-trafiken? Ingrid Nyman, 78, Kallhäll: – Bussarna. Buss 547 och 560 går alldeles för sällan. Vad har vi för glädje av bättre tågförbindelser om vi inte får fler bussar?
Vad vill du förbättra i SL-trafiken?  Sven Jansson, 44, Kallhäll:  – Att tågen kommer och går i tid. Nu när det är dubbelspår vore det bra med fler avgångar, det är många som reser härifrån.
Vad vill du förbättra i SL-trafiken? Sven Jansson, 44, Kallhäll: – Att tågen kommer och går i tid. Nu när det är dubbelspår vore det bra med fler avgångar, det är många som reser härifrån.
Vad vill du förbättra i SL-trafiken?  Janne Berghäll, 44, Kallhäll:  – Att pendeltågen håller tiden. Annars är jag nöjd. Det första intrycket av den nya stationen är att de gjort den bra.
Vad vill du förbättra i SL-trafiken? Janne Berghäll, 44, Kallhäll: – Att pendeltågen håller tiden. Annars är jag nöjd. Det första intrycket av den nya stationen är att de gjort den bra.
Vad vill du förbättra i SL-trafiken?  Marwa El Medkouri, 22, Kallhäll:  – Det är att bra att tågen börjat gå igen. Nu är det ju nytt men det har varit lite strul med pendeln så här i början. Det viktiga är att tågen går när de ska gå.
Vad vill du förbättra i SL-trafiken? Marwa El Medkouri, 22, Kallhäll: – Det är att bra att tågen börjat gå igen. Nu är det ju nytt men det har varit lite strul med pendeln så här i början. Det viktiga är att tågen går när de ska gå.
Pendeltågstrafiken till och från Bålsta är i gång igen, men resenärerna får vänta på bättre tågtrafik i ytterligare några månader.
Pendeltågstrafiken till och från Bålsta är i gång igen, men resenärerna får vänta på bättre tågtrafik i ytterligare några månader.
Äntligen går tågen igen och Kallhälls nya station är invigd. Uno och Solveig Gustin är glada över förbättringarna.
Äntligen går tågen igen och Kallhälls nya station är invigd. Uno och Solveig Gustin är glada över förbättringarna.
Efter åtta veckors avstängning - nu rullar pendeltågen till och från Bålsta igen.

Det nya stationshuset i Kallhäll har också öppnat.

– Det har blivit fint här. Det var besvärligt att åka ersättningsbuss, säger Uno Gustin, 84 år.

Under sommaren har ersättningsbussarna mellan Spånga och Bålsta vållat huvudbry för många resenärer.

Bland annat har SL fått ta emot klagomål på sena och fulla bussar, samt på att bussförarna inte hittat.

Strulet vittnar flera resenärer om när Mitt i besöker Kallhälls pendeltågsstation, när tågen började gå igen i måndags.

– Jag är 84 år, så det var mer besvärligt för mig än för min fru som är lite yngre att åka bussarna, konstaterar Uno Gustin.

– Det tog tid, kan man säga, tillägger hans fru Solveig Gustin.

Inte undra på att många resenärer var glada över att tågen börjat gå igen. Att flera års arbete med den nya stationen i Kallhäll nu börjar bli klart fick också många att andas ut, eftersom bygget gjort det betydligt krångligare än vanligt att ta sig till och från tåget.

– Det är väldigt fint här, och stationen är rymlig. Vi är imponerade, och vi ser fram emot när den andra gångbron är klar, säger Uno Gustin.

Den nya stationen, som är byggd i sibiriskt lärkträ, har fått två plattformar. Sträckan Barkarby–Kallhäll har även fått fyra spår i stället för två. På sträckan har det även installerats ett nytt signalsystem, samt 30 nya tågväxlar.

– Att alla delar i anläggningen är utbytta gör att trafiken blir mindre störningskänslig, säger Maria Taylor, kommunikationsansvarig på Trafikverket.

Många resenärer som Mitt i träffar hoppas nu att tågen ska börja gå oftare – och framför allt punkligare. Här gäller det att ha lite tålamod. Arbetet med hela Mälarbanan är inte klart förrän 2025, och först då verkar fler avgångar vara aktuella.

Men i december, när nya vintertidtabellen börjar gälla, är tanken att förseningarna ska minska. Då börjar nämligen alla fyra spår att tas i bruk, så att pendeltågen inte åker på samma spår som regional- och fjärrtågen.

– Hela syftet är att det ska bli färre förseningar, när tågen inte riskerar att stoppa upp varandra, säger Lovisa Åbom på SL:s presstjänst.

Under bygget av den nya tågstationen har handlarna i Kallhälls centrum märkt av färre kunder.

Nu ser flera av dem fram emot att affärerna blomstrar.

– När bron stängde märkte vi en markant skillnad, att många inte kom på kvällen. Nu förväntar vi oss att kunderna komma tillbaka på kvällstid, säger Sebastian Bell, butiksbiträde på Ica.

Fakta

Detta arbete återstår:

Generellt får resenärerna räkna med fler avstängningar i tågtrafiken för arbetet med nya Mälarbanan, härnäst på höstlovet. Hela Mälarbanan är klar 2025.

Kallhäll: Bussterminalen, infartsparkeringen och cykelparkeringen håller på att göras klart. Senare i höst blir även gångbron mot Bolinder strand färdig.

Barkarby: Senare i höst öppnar den nya tågstationen i Barkarby.

Jakobsberg: Ny entré och ny gång- och cykeltunnel under järnvägen. Klar sommaren 2017.

Källa: Trafikverket