Nu satsas miljoner på cykelstråken vid Blasieholmen

Trafikkontorets utmaning är att lösa cykelproblemen och samtidigt ta hänsyn till den kulturhistoriskt känsliga miljön och den stora mängden fotgängare. Men det som nu föreslås gör Krister Isaksson (bilden) mycket nöjd.
Trafikkontorets utmaning är att lösa cykelproblemen och samtidigt ta hänsyn till den kulturhistoriskt känsliga miljön och den stora mängden fotgängare. Men det som nu föreslås gör Krister Isaksson (bilden) mycket nöjd.
En av stadsdelens allra knöligaste cykelsträckor, den över Blasieholmen, ska åtgärdas.

Mitt i besökte sträckan i april med cykelexperten Krister Isaksson som då påpekade att den inbjuder till konflikter mellan olika trafikslag.

I nästa vecka väntas trafiknämnden avsätta 215 miljoner till åtgärder som gör det lättare att cykla genom stan. 21 av miljonerna går till sträckan mellan Gustav Adolfs torg och Nybroplan:

* Cykelbanan vid Raoul Wallenbergs torg blir bredare och tydligare med ny kantlinje mellan cykelbana och torget och fler cykelsymboler.

* Smala Arsenalsgatan breddas, både gång- och cykelbanorna. I dag är den en gågata men den kan bli cykelfartsgata på försök. Gatan kommer myllra av folk och cyklar om några år.

När tunnelbanan mot Nacka öppnat 2015 väntas resenärerna till Kungsträdgårdens station nära tredubblas, från 5 600 till 15 000.

* På Kungsträdgårdsgatans östra sida blir det en enkelriktad cykelbana norrut. Söderut blir det en enkelriktad cykelbana i parken.

* I passagen tvärs över Kungsträdgården, mellan rosariet och almarna, breddas gångbanan. Därmed hoppas trafikkontoret att folk ska sluta traska in i cykelbanan.

* På Jakobs torg breddas cykelbana och gångytor medan bilarna får mindre utrymme. Dessutom förbjuds motorfordon att köra runt Operahuset. Det hoppas trafikkontoret ska göra att torget blir torg igen, med mer plats för människor och uteserveringar.

Det finns dessutom redan ett inriktningsbeslut om att bygga en cykelbana norrut på Strömgatan, där cyklister i dag är hårt trängda av motortrafiken.