Nu ska allt rivas på Brommaplan

Politikerna satsar på ett uppfräschat Brommaplan och bygget påbörjas redan 2015. Notan: 700 miljoner kronor
Politikerna satsar på ett uppfräschat Brommaplan och bygget påbörjas redan 2015. Notan: 700 miljoner kronor
Nya Brommaplan betyder 850 nya lägenheter, en bussterminal under marken och ett nytt köpcentrum.

Men de som bor här bryr sig mest om hur bygget ska påverka trafiken.

Nu väntar minst fem års byggkaos.

Nedgångna Brommaplan ska få ett totalt nytt utseende och minst fem år av byggen väntar.

Just nu ligger ett förslag hos exploateringskontoret som innebär att allt rivs ner och sedan byggs upp igen: Ica, Kulturskolan, Hotel Scandic och McDonaldshuset jämnas med marken och i stället görs det plats för 850 nya bostadsrätter, och kontor.

Under marken ska en galleria med affärer byggas och i anslutning till det ska det också byggas en stor parkering för bilar och ett bussgarage som länkar samman tunnelbanan och bussarna.

Tanken är att området ska se mer ut som i stan med mindre butiker och hus som ligger tätare.

Gallerian som byggs ska dock inte rymma fler affärer än vad som redan finns här nu: apotek, mataffär och lite andra småbutiker.

Brommaplan är inte tänkt att vara en konkurrent till Vällingby eller Bromma Blocks.

Den största anledningen till att man väljer att bygga bostäder på Brommaplan är närheten till bussar och tunnelbana.

– Den viktigaste satsningen för oss är kollektivtrafiken. Bussar och tåg möts under marken så att man kan byta smidigt utan att behöva vänta ute i regn och rusk, säger Jan Tigerström (M) ordförande i Bromma stadsdelsnämnd.

Han tycker att det är den bästa medicinen för att lösa Brommas trafikproblem.

Redan nästa år byggs gröna linjen ut för att turerna ska bli tätare och spåren blir fler. Och med en ny terminal hoppas politikerna att ännu fler Bromma- och västerortsbor ska lämna bilen hemma när de reser i Stockholm – eller åtminstone ställa bilen i det nya parkeringsgaraget.

– Det går inte att bygga bort alla bilköer kring Brommaplan, Stora Mossen och Alvik. Vi måste göra det lättare och mer attraktivt att åka kommunalt i stället, säger Jan Tigerström

Tar bygget någon hänsyn till trafiken som passerar Brommaplan?

Nej, det här förslaget koncentrerar sig på hur det ska byggas. Men vi kommer att bygga en ny rondell på Drottningholmsgatan för in– och utfart till det nya parkeringsgaraget.

Enligt byggbolaget JM:s och Stockholm stads plan ska det första spadtaget tas 2015. Tre år senare ska de första kunna börja flytta in och 2020 ska allt vara klart till en kostnad på 700 miljoner kronor. Av det betalar Stockholm stad betalar 140 miljoner.

Fakta

Vad tycker du om förslaget på nya Brommaplan?

Leffe, Nockebyhov: ”Politikerna är inte kloka – de borde bytas ut. Titta på trafiken här i dag. Hur ska det då bli med ett stort bygge?”
Susanne Grönstedt, Nockeby:

”Gör de samtligt något åt trafiken är det bra. Shoppingmässigt räcker det som är redan. Vill man ha mer finns Bromma Blocks eller Vällingby.”
Dennis Hiorth, Riksby: ”Det kan bara bli bättre, just nu går jag bara hit om jag måste.”
Linda Swälas, Ekerö: ”Jag pendlar här varje dag med kollektivtrafiken och tänker mest på att det kan bli ännu värre med trafiken om de börjar bygga här.