Min lokala hjälte

Nu ska det bli lättare att vara cyklist i Solna

Ibland är bristen på samordning mellan Solna och Sundbyberg tydlig. Ett exempel är cykelbanan på Enköpingsvägen.

Nu ser kommunerna över sådana gränsområden.

Ritorpsbon Mikael Ström tog en bild på cykelbanan längs Enköpingsvägen och lade ut på Twitter. Flera reagerade på den skarpa kontrasten mellan kommunerna.

– Bilden är talande för hur samarbetet över kommungränserna fungerar, säger Mikael Ström som ofta twittrar om cykling i Solna.

Han cykelpendlar mellan Solna och Täby och tycker generellt att det fungerar bra. Men cykelplaneringen för Arenastaden sågar han fullständigt.

– I Arenastaden känns det som om kommunen i första hand ritat lösningar för biltrafiken. Sedan har man försökt att skapa cykel­vägar av det som är kvar.

Han efterlyser också fler separerade cykelvägar i Solna.

– Man bygger allt fler gång- och cykelvägar där gående och cyklister ska samsas. Men medelhastigheten för en cykelpendlare är väl 25 kilometer i timmen och det är svårt att kombinera med gångväg, säger han.

Att Solna tidigare i år tog över skötseln av Enköpingsvägen från staten är en förklaring till hur det ser ut, enligt Magnus Persson (C) , ordförande för tekniska nämnden i Solna som ansvarar för bland annat drift och underhåll av cykelbanor.

– Bilden visar inte att cykelbanan tar slut utan att den fortsätter. De är bara märkta på olika sätt.

Solna och Sundbyberg håller på att se över sina gränsområden så att de ska fungera bra för cyklister. På Tulegatan har till exempel cykelbanan på Solnasidan tagit tvärt slut när man kommit fram till Sundbyberg.

– Där bygger vi om så att det blir bra cykelvägar på Sundbybergs­sidan, säger Stefan Bergström (C), stadsmiljökommunalråd i Sundbyberg.

I somras tog Magnus Persson och Stefan Bergström en gemensam cykeltur för att hitta ställen i gränslandet som måste förbättras.

Magnus Persson är medveten om att Arenastadens cykelplanering har vissa brister.

– Det finns plats för cyklister på Mål- och Signalbron. Jag skulle inte säga att cyklister är helt bortglömda, men man kan alltid göra mer.

I juni beslutade landstinget att införa ett kansli som ska hjälpa kommuner med att samordna ­cykelinsatser.

En tydlig kommungräns, framför allt på cykelbanan.

Fakta

Storsatsningar på cykelbanor

Solna håller på att ta fram en cykelplan och avsätter en miljon/år för åtgärder som nya skyltar och målning av gator.

Sundbyberg har en plan för att bygga ut cykelnätet. Kommunen lägger 15 miljoner under tre år och planerar att skaffa en maskin som sopar och saltar cykelbanor på vintern.

Källa: Solna stad, Sundbybergs stad