Nu ska filmen tillbaka till Stockholm

Kulturborgarrådet Roger Mogert (S) vill göra Stockholm till filmens huvudstad igen.
Kulturborgarrådet Roger Mogert (S) vill göra Stockholm till filmens huvudstad igen.
En ny filmstrategi ska göra det lättare att få tillstånd att till exempel spärra av en gata vid inspelningar. Något som dock inte behövdes på Hälsingegatan.
En ny filmstrategi ska göra det lättare att få tillstånd att till exempel spärra av en gata vid inspelningar. Något som dock inte behövdes på Hälsingegatan.
Christine Meltzer får frisyren fixad mellan tagningarna.
Christine Meltzer får frisyren fixad mellan tagningarna.
Kulturborgarrådet Roger Mogert, (S), längst till höger, med regissören Johan Brisinger, skådespelarna Rodolfo Corsato, Martina Haag, Christine Meltzer och producenten Lena Rehnberg.
Kulturborgarrådet Roger Mogert, (S), längst till höger, med regissören Johan Brisinger, skådespelarna Rodolfo Corsato, Martina Haag, Christine Meltzer och producenten Lena Rehnberg.
Det är sällan Stockholmsfilmer är inspelade i Stockholm. I stället har de gjorts i Västsverige eller utomlands.

Nu vill staden ändra på det och pytsar in 20 kommunala miljoner till branschen.

Tystnad, tagning. Det är inspelning av skilsmässokomedin ”Jag älskar dig” på ett galleri vid Norrtull. En vernissagescen ska spelas in där huvudrollsinnehavaren Christine Meltzer stöter ihop med Martina Haag och den italienska konstnär (spelad av Rodolfo Corsato), som hennes roll senare ska inleda ett förhållande med.

Handlingen utspelar sig på Östermalm, på Långholmen och i Djursholm – och för första gången på länge kan inspelningen också göras där.

För sedan 90-talet har de flesta Stockholmsfilmer i själva verket spelats in i Trollhättan eller utanför Sverige. En förklaring till det är den regionala filmfonden Film Väst, som har haft betydligt bättre möjligheter än Filmregion Stockholm-Mälardalen att finansiera film.

Det vill kulturborgarrådet Roger Mogert, (S), tillika ordförande i Filmregion Stockholm-Mälardalen, ändra på.

– Vi vill att man ska kunna berätta sin historia om Stockholm härifrån. Att få hit filmproduktioner skapar jobb och i en del av dem handlar det om stora pengar.

Storfilmen ”Gentlemen” spelades in 2013 och utspelar sig till stor del i Stockholm. Men inspelningarna gjordes i Vilnius, där kulisser av Hornsgatan och Henry Morgans lugubra våning byggdes upp i en hangar.

Ytterligare tre eller fyra filmer som enligt Roger Mogert hade kunnat göras här hamnade i stället i Västsverige eller i Ungern. Uträkningar från Stockholm business region visar att staden förlorade 140 miljoner i investeringar på det.

– Det handlar om statliga svenska pengar som då skapar jobb i andra länder. Vi vill kunna skapa jobb för kulturarbetare här. Och näringspolitiskt vill vi att Stockholm ska synas. Det är bra för turismen.

Kultur är ett nytt sätt att marknadsföra stan.

– Kanske har vi inom kommunen varit mer vana vid att stöda enskilda arrangemang, inom idrott eller musik. DN-Galan kan vi räkna på och vet vilka effekter vi får. Vi är inte lika vana att tänka så om film. Men samma logik gäller ju, säger Roger Mogert.

Nu går Stockholm in med 20 miljoner kronor under två år till en ny filmfond kallad Stockholm Film Capital, vilket bidrar till att ”Jag älskar dig” och ytterligare elva produktioner kan spelas in i huvudstaden i år.

Hälften går till årets filmer, hälften betalas ut nästa år. Ett stort steg för Stockholm, men ändå lite jämfört med de närmare 90 miljoner som Film Väst disponerar per år. Och enligt Lena Rehnberg, producent för ”Jag älskar dig”, är det på grund av dem som så många produktioner hamnat utanför huvudstader.

– De har varit så fantastiska på att ge pengar till filmer som spelas in där och blivit en stor maktfaktor i svensk film. De har gjort en fantastisk resa. Valt ut bra filmer.

Vad har Stockholm missat som de lyckats med?

– Det fanns ju inga pengar här. Får du pengar av Film Väst ska du göra av med pengarna där också. Sedan har Tomas Eskilsson, vd för Film Väst, varit extremt bra på att prata med politiker och fått med sig många.

Själv är Lena Rehnberg från Göteborg och har inte haft något emot att resa dit under inspelningarna.

– Men att få göra en film i Stockholm tack vare att vi fick pengar från Filmregion Stockholm-Mälardalen känns otroligt härligt när alla i teamet ändå bor här. Men det är första gången för mig. Och jag har varit i filmbranschen i över 30 år.

Om du fick önska, vad skulle du vilja ha av Stockholmspolitikerna?

– Att de satsade ännu mer pengar. Det hade varit fantastiskt om de kunde komma upp i Film i Västs nivåer.