Min lokala hjälte

Nu ska hundratals gator skyltas om

"Det viktigaste är att de sänker hastigheten vid skolorna", säger Therese Täckenström, Brunnabo.
"Det viktigaste är att de sänker hastigheten vid skolorna", säger Therese Täckenström, Brunnabo.
Fartdårarna ska bort från Upplands-Bros gator.

Nu sänks hastighetsbegränsningen på runt 200 vägar i Bro, Brunna och Kungsängen.

– Det vore dumt att inte genomföra det här, säger Henrik Karlsson, trafikingenjör.

Förändringarna har diskuterats i flera år. När hastighetsreglerna med 40, 60, 80, 100 och 120-skyltar infördes av regeringen 2008 började Upplands-Bro kommun skissa på en ny hastighetsplan.

I förra veckan togs beslutet i tekniska nämnden. Runt 200 gator i tätorterna Bro, Kungsängen och Brunna får sänkt hastighet.

– Det är en väldigt stor förändring, säger Henrik Karlsson, trafikingenjör i Upplands-Bro kommun.

På Urfjällsvägen sitter 70-skyltar uppe, trots att vägarna går förbi en skola. Nu sänks hastigheten med 40 kilometer i timmen.

– Det är inte rimligt att det ska vara 70 kilometer där. Det är in princip omöjligt att köra i 70 som det ser ut i dag, säger Henrik Karlsson.

I Bro sänks nästan alla vägar norr om Enköpingsvägen med 20 kilometer i timmen, från 50 till 30. Området öster om Håtunavägen, där Willys ligger, sänks med tio kilometer i timmen.

Även i Kungsängen och Brunna sänks hastigheterna till 30 kilometer i timmen, med undantag för större vägar som Bygdegårdsvägen och Granhammarsvägen, som sänks med 10 kilometer i timmen. Några få vägar får höjd hastighet.

Brunnabon Therese Täckenström har reagerat på bilister som kör för fort.

– Folk är i allmänhet dåliga på att hålla hastigheten. Frågan är om de kommer att hålla sig till de nya gränserna, säger hon.

Själv ser hon inga problem med att sänka hastigheten.

– Jag kanske måste vara ute några minuter tidigare när jag kör till jobbet bara.

Under hösten inleds arbetet med att sätta upp de nya skyltarna. Tanken är att alla hastigheter ska vara ändrade i mars nästa år.

– Troligen börjar vi perifert och jobbar oss inåt centrumen så att det ska bli så liten övergångstid på så få vägsträckor som möjligt, säger Henrik Karlsson.

Förra året inträffade 69 trafikolyckor, varav fyra allvarliga, på Upplands-Bros vägar. För många, enligt kommunen.

– Vi vill helt enkelt inte att människor ska dö i trafiken. Det är den största anledningen till förändringen. Det vore dumt att inte genomföra det här, säger Henrik Karlsson.

Men viss kritik har riktats mot hastighetsplanen. Enköpingsvägen, som är den mest olycksdrabbade i kommunen, finns inte med i planen.

– Det är en rejäl dikeskörning. Enköpingsvägen är en av kommunens mest trafikerade och olycksdrabbade vägar. Om säkerheten är viktig för politikerna borde de verkligen göra en ny mätning av vägen, säger Magnus Runsvik, ordförande i en bostadsrättsförening som klagat på planen.

Enligt trafikingenjör Henrik Karlsson jobbar kommunen med en separat plan för Enköpingsvägen. Det är oklart när den blir klar.

”Folk är i allmänhet dåliga på att hålla hastigheten”

Fakta

Här måste du sakta ner

Här sänks det med 20: Stora delar av Bro tätort, norr om Enköpingsvägen. Hela Kungsängen norr om Enköpingsvägen. Hela östra Brunna. Undantag finns i alla områden.

Här sänks det med 10: Västra Brunna, med undantag för Effektvägen.

Här höjs det med 10: Delar av Granhammarsvägen, där det råder 50-gräns i dag. Kungsvägen, Effektvägen, delar av Hjortronvägen, Ullevivägen och Skällstavägen.

Här sänks det med 40: Berglidsvägen, Skogsbackavägen och Urfjällsvägen.

Vägar utanför alla skolor ska ha 30-gräns.