Nu ska Keolis bygga om servicebussarna

Nu har Keolis fått muntligt ja till att förbättra de kritiserade nya servicebussarna för äldre. Första steget är att flytta de höga ­sätena till golvnivå.

– I ett första steg kommer vi att få fem säten i golvhöjd, säger Johanna Carlsten, platschef på Keolis Frihamnsgarage.

Lokaltidningen Mitt i Lidingö Tidning berättade nyligen om de problem som uppstått på färdtjänstbussarna linje 921 och 923 sedan Keolis tog över driften. Bussarna de kör med är helt nya, men inte alls anpassade för servicelinjens målgrupp – de äldre och funktionshindrade.

Bussarnas säten är konstaterats vara alltför höga, vilket gör att många äldre har mycket svårt att sätta sig. Till en början kunde bussen heller inte ”niga”, alltså sänkas ner till kanten vid busshållplatserna, vilket till och med ledde till att äldre ramlade i bussen. ­Bussarna har också för lite plats för rullstolar och rullatorer.

Därför har Keolis behövt ta in särskilda servicevärdar som hjälper de äldre på och av bussen.

Men nu har bussbolaget tagit tag i problemen, bland annat de höga bussätena. Planen som Keolis diskuterar med SL är att ta bort åtta sittplatser i bussens främre del och i stället bygga fem säten i sidled.

– Det kan vi göra över en helg, så vi behöver inte ta bussarna ur trafik alls, säger Johanna Carlsten.

Att det inte går att fylla hela bussen med låga säten beror på bussens miljökonstruktion med batterier som tar plats under golvet. Men Johanna Carlsten säger att det kommer att bli plats nog ändå i bussen.

Problemet med att bussarna inte kan niga är redan åtgärdat. Nästa steg blir att vidga mittgången något i bussens främre del, för att de med rullatorer ska kunna kliva på via framdörren.

– Tanken är ju att det inte längre ska behövas servicevärdar på bussarna när bussarna är färdiganpassade. Och då är det bra om det går att kliva på där fram, säger Johanna Carlsten.

Hon påpekar också att de specialutbildade busschaufförerna kan lämna förarplatsen för att hjälpa personer på och av.

Längre fram kommer man se över behovet att bygga ut för fler rullstolar och rullatorer. Det är en mer krävande förändring, enligt Johanna Carlsten.

Hon vill gärna ha in synpunkter till Keolis från äldre som åker bussen. Och hon vill gärna att man hör av sig även till SL:s kundtjänst.

– Våra chaufförer har fått många synpunkter om detta, men SL har nästan inte hört något. För oss är det bra om SL får samma information som vi, säger hon.