Nu ska övergivna cyklar tas bort

Cyklar vid Carlssons skola på Kommendörsgatan som märkts upp av Stockholms stad.
Cyklar vid Carlssons skola på Kommendörsgatan som märkts upp av Stockholms stad.
Cykel med stulet däck vid Fältöversten.
Cykel med stulet däck vid Fältöversten.
Cykel med röd lapp på Kommendörsgatan.
Cykel med röd lapp på Kommendörsgatan.
De vimlar av dumpade cyklar på Östermalm och i resten av innerstan.

Nu kommer staden att behandla hojarna precis som övergivna bilar – och flytta på dem som ingen vill kännas vid.

De övergivna cyklarna hittar man lite överallt under en kort promenad på Östermalm. Många av dem har rostiga kedjor, stulna sadlar eller bortplockade däck.

På Kommendörsgatan vid Carlssons skola ligger till exempel en hel samling hojar i vad som närmast skulle kunna kallas en cykelkyrkogård.

Runt cyklarnas ramar sitter numera röda lappar från Stockholms stad. Lapparnas text uppmanar ägarna att ta bort sina cyklar – annars fraktas de bort av staden.

– Nu lutar vi oss mot den lag och förordning som innebär att man flytta på övergivna cyklar precis som vilka andra fordon som helst, säger Hans-Olov Blom, projektledare på trafikkontoret.

Staden får ofta rensa bort trasiga cyklar, som bland annat tar plats från dem som vill parkera sina fungerande hojar.

– Skrotcyklarna tar upp plats, men de är också förfulande. Och det har alltid varit ett problem att komma fram med renhållningen då det står cyklar i vägbanan, säger Hans-Olov Blom.

Redan i cykelplanen från 2012 stod att övergivna cyklar ska bort från gatorna.

Men i den stadshusbudget som klubbades för knappt två veckor sedan skriver majoriteten nu också uttryckligen att det ska satsas på att rensa upp bland dumpade hojar under 2016.

Tidigare år har det dock har varit lite oklart hur och vilka cyklar som ska flyttas. Men när staden nu kan behandla cyklar som vilka fordon som helst hoppas man att det ska blir lättare att flytta på hojarna.

– Behovet av att forsla bort cyklar är betydligt större än dem vi faktiskt hämtar upp. Det finns många skrotcyklar i stan. Jag får dagligen in klagomål om det här via våra kanaler, säger Hans-Olov Blom.

På Östermalm testar man sedan i somras om p-vakter kan kontrollera övergivna cyklar. Men om det blir p-vakternas jobb att leta skrotcyklar är inte säkert, utan det ska utvärderas.

Med den nya lagen i ryggen kan staden också ha bättre koll på var cyklarna hamnar.

Det kommer framförallt att bli på ett lager i Lunda industriområde i Spånga. Där har en eventuell ägare en månad på sig att hämta ut cykeln. Sedan blir den kommunens ägodel.

Så har man en cykel på stadens mark som man inte använder, men vill ha kvar, kan det nu vara en bra idé att agera.

Rent konkret kommer Stockholms stad att jobba i tre steg. Först fästs en tejp mellan hjul och ram under sju dagar på den cykel som ser övergiven ut.

Har inte tejpen försvunnit då sätter man också på en uppmaningslapp om en flytt på cykeln inom sju dagar. Är inte lapparna eller cykeln borta efter det kommer cykeln att forslas bort.

– Uppmaningen från oss är att ta reda på sin cykel och att man har koll på den. Gatorna är ingen allmän uppställningsplats, säger Hans-Olov Blom.