Nu ska Ursvik och Rissne växa ihop

Med nya bostäder, krogar och butiker i ingenmanslandet mellan Ursvik och Rissne ska stadsdelarna smälta samman.

– Perfekt, sundbybergare är vi allihop, säger Ville Sakko från Rissne.

SEB-komplexet som vräker ut sig vid trafiktunga Enköpingsvägen i Rissne skapar knappast kärlek vid första ögonkastet för den som kör in i Sundbyberg västerifrån.

Men efter att stadsutvecklingen länge fokuserat på centrala Sundbyberg är nu strålkastarljuset riktat mot Rissne.

Mittemot SEB-huset vill staden bygga ett landmärke i form av ett höghus. Vägarna som går i kringelkrokar från Rissne centrum ner till SEB-huset ersätts med en rak gata där tvärbanan går i tät stadsmiljö som fortsätter upp i Ursvik.

– Som Landsvägen i centrala Sundbyberg. Hus i olika färger, material och höjder och palts för restauranger och butiker i alla bottenvåningar, säger Jonas Nygren (S), kommunstyrelsens ordförande.

1 000 bostäder ska tillföras Rissne – och bli Ursviks motsats.

– Ursvik har inte blivit helt lyckat. Att bygga radhus är jättetrevligt, men många har blivit bilberoende och det har inte blivit särskilt mycket butiker och restauranger.

Planer smids också för Enköpingsvägen sedan staden tog över driften från Trafikverket i maj. Idag är hastighetsbegränsningen 70 kilometer i timmen på vägen, den sänks troligen till 50.

– Vi kan göra i princip vad vi vill där. Det är möjligt att smalna av vägen, men även om det fortsätter vara fyra filer kan man göra planteringar i mitten och skapa en känsla av stad. Se på Sveavägen i Stockholm tillexempel, säger Jonas Nygren.

När man kan åka tvärbana, cykla och gå emellan Ursvik och Rissne ska de idag socioekonomiskt olika stadsdelarna växa ihop.

– Jag tror vi mer och mer kommer att se Sundbyberg som en enad stad, inte att man tillhör en enskild stadsdel, säger Jonas Nygren.

Ville Sakko som bott i Rissne sedan 1993 gör tummen upp.

– Perfekt, vi är ju sundbybergare allihop. Det har varit stökigt i Rissne med bilbränder och annat tråkigt, det behövs mer gemenskap och liv och rörelse ute. Att bygga ihop Rissne med andra stadsdelar skulle ge Rissne mer status, säger Ville.

På andra sidan Enköpingsvägen bor familjen Wickström.

– Jag tror man i Ursvik tänkt att det ska vara en egen stadsdel, och att man känner mer tillhörighet med centrala Sundbyberg än med Rissne och Hallonbergen, säger Therese Wickström.

Men hon är positiv till att stadsdelarna växer ihop.

– Jag tar tunnelbanan i Rissne ibland, och det skulle kännas bra att gå hem genom en stad och inte genom en öde plats. Det vore bra för båda områdena om det kom in fler butiker och restauranger. Det är aldrig bra att isolera sig, säger Therese.

Fakta

1 000 nya bostäder i Rissne

I höst rivs gamla kommunhuset i Rissne och blir 250 nya bostäder.

Nyligen togs beslut om ett 14-våningshus, ett torg och flera fyravåningshus, totalt 190 bostäder i korsningen Kavallerivägen-Rissneleden.

Inför bygget av tvärbanan planläggs nu området från Rissne centrum och ner mot Enköpingsvägen. 1 000 bostäder planeras i Rissne de närmsta åren.