Nu ska vi köra lika fort överallt på E18

Tanken var att det skulle bli mindre utsläpp och färre olyckor på E18.

Men effekten blev blygsam. Nu skrotas el-skyltarna och maxhastigheten sänks till 90 kilo­meter i timmen.

I dag går det att köra uppåt 100 kilometer i timmen mellan Arninge och Inverness när trafiken är lugn. Men snart är det slut med det. De elektroniska skyltarna skrotas och därmed sänks också maxhastigheten till 90. En av orsakerna är att tekniken blivit föråldrad, enligt Daniel Bjelke, trafikingenjör på Trafikverket.

– Skyltarna ser inte ut som i resten av landet och styrsystemet är gammaldags. Att fortsätta investera pengar här skulle vara alldeles för dyrt.

Försöket med variabla­ hastigheter startade 2007. Det har inneburit att den som åker mot Stockholm får köra mellan 70 och 100 beroende på hur mycket trafik det är. I nordlig riktning har det dock varit 90 och vanliga plåtskyltar hela tiden.

Syftet med skiftande hastighetsgränser var att minska olyckor och utsläpp. Det har inte gått något vidare.

– Eftersom det inte handlar om någon lång sträcka så är effekterna marginella på kort sikt, säger Daniel Bjelke.

På längre sikt finns dock fördelar, enligt Bjelke. Inte minst vad det gäller utsläppen. Dessutom sänks bullernivåerna om bilarna kör lite långsammare under rusningstrafik. Därför är planen att el-skyltarna ska komma tillbaka i framtiden. Men när det blir är det ingen som vet.

Under vintertid kommer det precis som förut att vara 70 som gäller mellan Häger­näs och Viggbyholm. Detsamma gäller mellan Danderyds kyrka och Inverness. Vinterhastigheten börjar gälla den 1 oktober.