JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Nu sprakar den slitna tunneln av färg

Två veckor tog det att måla tunneln. Olivia Lundin Corish och Idil Gökce Emrecan i 6C samt Oskar Hallenberg i 9B är tre av de sammanlagt 430 elever som gjorde jobbet.

Två veckor tog det att måla tunneln. Olivia Lundin Corish och Idil Gökce Emrecan i 6C samt Oskar Hallenberg i 9B är tre av de sammanlagt 430 elever som gjorde jobbet.

Stefan Källstigen

20230923142330
20230923142718
2023-09-23
14:23
2023-09-23 14:27

Tunneln under Teknikvägen var nedklottrad, mörk och sliten. Nu lyser väggarna av en färgstark muralmålning.

Eleverna på Rosendalsskolan har gjort kommunens senaste offentliga konstverk.

Vid tunnelns norra mynning står ett hundratal av skolans elever och suger på gröna isglasspinnar. Rektor Erik Byström har klivit upp på ett litet podium och greppar mikrofonen.

– Denna tunnel är målad av er. Det är häftigt att om 15 – 20 år kan ni gå här och tänka att ni varit med och målat.

"Det är häftigt att om 15 – 20 år kan ni gå här och tänka att ni varit med och målat", sa rektor Erik Byström till sina elever vid invigningen.

"Det är häftigt att om 15 – 20 år kan ni gå här och tänka att ni varit med och målat", sa rektor Erik Byström till sina elever vid invigningen.

Stefan Källstigen

Så blir det nedräkning 10, 9, 8, 7… När Ruhula Abassi klippt bandet rusar en stor skock killar i 13-årsåldern nedför backen, genom tunneln och ut på södra sidan. 

Ruhula går i 9B, som var den första klass som fick börja måla i tunneln. 

– Men alla har bidragit, från fyran till nian. Tidigare såg den lite tråkig ut. Men nu är det mycket bättre. Det är spännande att gå genom tunneln nu. 

Ruhula Abassi klipper bandet.

Ruhula Abassi klipper bandet.

Stefan Källstigen

Passagen har länge varit otrivsam och otrygg med dålig belysning och flagnande takfärg. Inte minst har den utsatts för mycket klotter. Det är runt centrum samt i Bällsta, Bällstaberg och Kragstalund som det klottras mest.

Konstprojektet i tunneln vid Rosendal bygger på tanken klottret minskar om utsatta platser utsmyckast. Samtidigt vill Erik Byström göra eleverna på skolan delaktiga.

– Vi har velat att den ska bli en plats som eleverna tycker är deras. Vi började i biblioteket och tyckte att det blev bra. Sedan ville vi göra mer och med Skapande skola ledde det till den här idén.

Ruhula Abassi klippte bandet och var ceremonins mest välklädde elev.

Ruhula Abassi klippte bandet och var ceremonins mest välklädde elev.

Stefan Källstigen

Alla som ser det här kan hitta något att känna igen sig i och kommer att hitta sina favoritfigurer.

I två veckor har arbetet pågått under ledning av konstnärsgruppen Streetcorner, som arbetar med gatukonst och muralmålningar.

– Jag tror alla som ser det här kan hitta något att känna igen sig i och kommer att hitta sina favoritfigurer. Min är det där hjärtat som spelar dragspel. Det här har varit superspännande, säger Mikael Rickman, projektledare på Streetcorner.

Han kallar det nya verket för kollektiv muralkonst med inspiration från Sydamerika.

Djur och instrument är temat i muralmålningen.

Djur och instrument är temat i muralmålningen.

Stefan Källstigen

Senast det talades om muralkonst på Rosendalsskolan var för tre år sedan. Då kom det fram att Erik Byström låtit eleverna måla över en väggmålning i en av skolans trapphallar, utan att stämma av med kulturförvaltningen. Målningen var gjord av den kände konstnären Peter Tillberg.

Verket förstördes och händelsen ledde till en debatt om hur offentlig konst förvaltas. Som kompensation köpte kommunen in en ny skulptur av Tillberg.

– Hade vi haft vetskap hade vi inte gjort det såklart. Men nu visste vi inte, säger Erik Byström. 

Också då var syftet att göra eleverna delaktiga i sin skolmiljö.

– Det blev knasigt. Men det var med samma ambition som nu, att eleverna skulle få göra något att vara stolta över och själva vill ha.

Katt eller uggla? En av många fantasieggande figurer i tunneln.

Katt eller uggla? En av många fantasieggande figurer i tunneln.

Stefan Källstigen

Klottret går i vågor

Antal ärenden och saneringskostnad

2018: 759 ärenden, 370 416 kronor

2019: 1 136 ärenden, 254 130 kronor

2020: 1 295 ärenden, 807 220 kr

2021: 905 ärenden, 277 343 kronor

2022: 1 456 ärenden, 448 053 kronor

2023: 598 ärenden, 237 232 kronor

Källa: Gatu- och parkavdelningen, Vallentuna kommun

LouiseKristoffersson
08-550 551 19

Senaste nyheterna

"Det är fortfarande väldigt nytt", säger Skarpatorpsskolans Josefin Isleyen vid frukosten som är framställd för eleverna.

"Det är fortfarande väldigt nytt", säger Skarpatorpsskolans Josefin Isleyen vid frukosten som är framställd för eleverna.

Anders Björklund

Ingen rusning till linje 17:s första skolfrukost

Nyheter

Startade i februari ✔ "Vi kommer fortsätta"

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Mostphotos/Mikael Andersson

Byggherrar drar sig ur kraftigt försenade Mälarbanan

Nyheter

Skanska, Humlegården och Fabege backar ✔ Det händer nu ✔ Kukka-Salam (S) starkt kritisk: "Inte seriöst skött"

Etta.

Etta.

Mikael Andersson

7-årige John fäller allt motstånd

Nyheter

Redan mästare i jiu-jitsu ✔ Planen: "Jag vill bli bäst i världen"

Byggherrar drar sig ur kraftigt försenade Mälarbanan

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Mostphotos/Mikael Andersson

20250315093722
20250314105155
2025-03-15
09:37

Utbyggnaden av Mälarbanan genom Solna har kraftigt försenats – och nu drar sig byggarna ur.

Till råga på det måste Solna betala för bakslaget.

Mälarbanan ska byggas ut från två till fyra spår mellan Tomteboda och Ekensbergsvägen, ett komplext bygge där tågen växelvis leds på markspår, i tunnel och tråg.

Utmed de nya spåren i Solna planeras för 1 400 bostäder och 85 000 kvadratmeter kontor.

Men alltihop har försenats kraftigt, nu nämns 2042, som tidigast, kunna vara året då rälsen är färdig och husen kan byggstarta. Men det kan dröja till 2045.

I Solna byggs spåren delvis in i en enorm kapsel där en parkgata förläggs. På båda sidor om spåren byggs bostäder. Frågan är när, och av vem.

I Solna byggs spåren delvis in i en enorm kapsel där en parkgata förläggs. På båda sidor om spåren byggs bostäder. Frågan är när, och av vem.

AIX Arkitekter

Förseningen får nu ytterligare konsekvenser.

Samtliga tre exploatörer, Skanska, Fabege och Humlegården, som Solna stad haft principöverenskommelser och detaljplanerat med sedan 2021, drar sig ur projektet på grund av förseningarna.

– Det är svårt för byggföretagen att ha en så lång tidshorisont, konstaterar kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S).

"Inte seriöst"

Kritiken riktas åt annat håll.

– Regeringen och Trafikverket har sjabblat bort Solnas näringsliv genom att prioritera ned projektet och försena Mälarbanan med sexton år. Jag tycker inte det är seriöst skött. Det försenar Solnas och hela stockholmsregionens utveckling.

Är du orolig för att det blir svårt att hitta andra som vill bygga?

– Nej. Det som är planerat och förberett kommer att bli av. Det är ett jätteattraktivt område och ett efterlängtat projekt där vi bygger bort barriärer i stadsmiljön. När vi närmar oss byggstart kommer det finnas flera aktörer som vill bygga.

Regeringen och Trafikverket har sjabblat bort Solnas näringsliv genom att prioritera ned projektet och försena Mälarbanan med sexton år.

Hon säger att Skanska, Fabege och Humlegården kan bli aktuella på nytt. Att de valt att inte förlänga principavtalen med staden betyder att de avsagt sig exklusiviteten till att exploatera och planera ihop med staden.

Sara Kukka-Salam (S) är trots beskedet inte oroad inför att hitta byggherrar till marken utmed Mälarbanans framtida räls.

Sara Kukka-Salam (S) är trots beskedet inte oroad inför att hitta byggherrar till marken utmed Mälarbanans framtida räls.

Mikael Andersson

Splittar notan

Byggföretagen och Solna ska nu splitta notan för detaljplanearbetet jämnt mellan sig. Det betyder cirka 3,4 miljoner kronor för Solna, en kostnad som annars byggherrarna skulle tagit. Men det handlar inte om någon förgäveskostnad för staden, säger Sara Kukka-Salam.

– Det har lagts ned mycket tid och pengar, men vi kommer att använda materialet och utredningarna behövde göras ändå.

Mälarbanans spår byggs ut mellan Tomteboda i Solna och Kallhäll i Järfälla.

Mälarbanans spår byggs ut mellan Tomteboda i Solna och Kallhäll i Järfälla.

Mostphotos

Även Trafikverket beklagar förseningarna.

– Det är allt annat än önskvärt läge, säger Erik Lundman, projektchef för Mälarbanan.

Förseningarna förklaras främst av projektets komplexitet, Trafikverket och kommunerna missbedömde tidsåtgången och underskattade svårigheten att få alla nödvändiga tillstånd på plats, menar han.

Som exempel krävdes 25 dispenser bara för att få plats med spår och tunnel i stadsmiljön, säger Erik Lundman, som inte känner igen bilden av att Mälarbanan skulle ha prioriterats ned – tvärtom.

– Det är ett riksintresse för infrastrukturen, det finns inget som är högre på agendan. 

Så byggs spåren ut i Solna

Vad? Mälarbanan byggs ut från två till fyra spår. En ny pendeltågsstation är tänkt att anläggas intill Huvudstagatan.

Hur? Mellan Ekensbergsvägen och Frösundaleden förläggs järnvägen i så kallade tråg. På sträckan Frösundaleden-korsningen Nybodagatan/Ankdammsgatan omsluts spåren av en 25 meter bred och åtta meter hög kapsel i marknivå.

När? Efter en lång byggpaus återupptas de fysiska arbetena under 2026. Tidsplanen är nu färdiga spår 2042-2045.

Källa: Trafikverket, Solna stad

AnnaWachenfeldt
08-550 551 51