Min lokala hjälte

Nu tas övergivna cyklar bort

På Mariatorget har trafikkontoret satt upp A4-lappar vid cyklarna – där man också varnar att de övergivna hojarna kommer att försvinna inom en kort framtid.
På Mariatorget har trafikkontoret satt upp A4-lappar vid cyklarna – där man också varnar att de övergivna hojarna kommer att försvinna inom en kort framtid.
Tanja Helmi har svårt att finna en plats för sin cykel vid stället på Mariatorget. Övergivna cyklar tar upp mycket utrymme.
Tanja Helmi har svårt att finna en plats för sin cykel vid stället på Mariatorget. Övergivna cyklar tar upp mycket utrymme.
Cykel som har fått en lapp från trafikkontoret.
Cykel som har fått en lapp från trafikkontoret.
Det vimlar av dumpade cyklar på Södermalm och i resten av innerstan.

Nu kommer staden att behandla dem precis som övergivna bilar – och flytta på de cyklar som ingen vill kännas vid. P-vakter kan också kopplas in.

På Mariatorget har trafikkontoret satt upp A4-lappar vid cyklarna – där man också varnar att de övergivna hojarna kommer att försvinna inom en kort framtid.

Tanja Helmi som parkerar sin cykel där tycker det är bra.

– Jag har fått kila in min cykel här eftersom det knappt finns plats. Det är ofta så här, så det är bra att lapparna kommer att man vet vad som gäller. Det behöver verkligen städas upp.

Staden får ofta rensa bort trasiga cyklar på gatorna, som tar plats från dem vill parkera sina fungerande hojar.

– Skrotcyklarna tar upp plats, men är också förfulande. Och det har alltid varit ett problem att komma fram med renhållningen då det står cyklar i vägbanan, säger Hans-Olov Blom, projektledare på trafikkontoret.

Redan i cykelplanen från 2012 stod det att övergivna cyklar ska bort från gatorna. Men i den stadshusbudget som klubbades för knappt två veckor sedan skriver majoriteten nu också uttryckligen att man ska satsa på att forsla bort dumpade hojar under 2016.

– Nu lutar vi oss mot den lag och förordning som innebär att man flytta på övergivna cyklar precis som vilka andra fordon som helst, säger Hans-Olov Blom.

Med den nya lagen i ryggen kan staden också ha bättre koll på var cyklarna hamnar. Det kommer framförallt att bli på ett lager i Lunda industriområde i Spånga. Där har en eventuell ägare en månad på sig att hämta ut cykeln. Sedan blir den kommunens ägodel.

Tidigare år har det dock har varit lite oklart hur och vilka cyklar som ska flyttas. Men när staden nu kan behandla cyklar som vilka dumpade fordon som helst hoppas man att det ska blir lättare att flytta på hojarna.

– Behovet av att plocka bort cyklar är betydligt större än det vi faktiskt hämtar upp. Det finns många skrotcyklar i stan. Jag får dagligen in klagomål om det här, säger Hans-Olov Blom.

På Östermalm testar man sedan i somras om p-vakter kan kontrollera övergivna cyklar. Men om det blir p-vakternas jobb att leta skrotcyklar är inte säkert, utan ska utvärderas.

De övergivna cykelvraken hittar man lite överallt efter en kort promenad. Många av dem har rostade kedjor, stulna sadlar eller stulna däck. På Kommendörsgatan vid Carlssons skola ligger till exempel en hel samling hojar i vad som närmast skulle kunna kallas cykelkyrkogård.

Runt cyklarnas ramar sitter röda lappar från Stockholms stad. Lapparnas text uppmanar ägarna att ta bort sina cyklar – annars fraktas de bort.

Så har man en cykel som blivit stående länge på stadens mark, kan det nu vara en bra idé att agera – om man vill ha den kvar.

Rent konkret kommer Stockholms stad att jobba i tre steg. Först fästs en tejp mellan hjul och ram under sju dagar på den cykel som ser övergiven ut. Har inte tejpen försvunnit då sätter man också på en uppmaningslapp om en flytt på cykeln under sju dagar. Är inte lapparna eller cykeln borta efter det kommer cykeln att forslas bort.

– Uppmaningen från oss är att ta reda på sin cykel och att man har koll på den. Gatorna är ingen allmän uppställningsplats, säger Hans-Olov Blom.