Nu träffas nätpolare på riktigt

Det spelar ingen roll om det handlar om styrkelyft eller stickning. Att ta steget från ­sociala medier till sociala möten blir allt vanligare.

Efter ett års kontakt på Instagram träffades 45 träningsfantaster på initiativ av Solnabon ­Gustaf Ollas.

Det började med en hashtag på bilddelningsbloggen Instagram. Under #Icaniwill började användare efter användare lägga upp bilder på sig själva och sin träning.

I flödet varvas svällande biceps med tydliga magrutor och slanka löparlår. Men allt är inte poserande. Taggen innehåller det mesta som man förknippar med träning. Där finns bantarnas klassiska före- och efterbilder, inspirerande citat och en aldrig sinande ström av blåbärssmoothies och proteinrika sallader.

Med tiden utvecklades taggen till ett socialt forum där användarna utbytte likes och kommunicerade med varandra via kommentarsfälten. Efter ett år sprängde #Icaniwill 250 000 inlägg. Initiativtagaren Gustaf Ollas började fundera. Är det inte dags att de får ses i verkligheten? Han bestämde sig för att testa och bjöd in till en träff.

– Jag trodde att det skulle komma tio personer eller så, men efter 50 anmälningar var jag tvungen att sätta stopp.

En lördag i mitten av september träffades 45 träningsfantaster på Gumse gym i Sollentuna.

– Den enda regeln var att man skulle säga hej till fem personer som man inte träffat tidigare, berättar Gustaf Ollas.

Förutom några långväga besökare från Gävle och Falun kom de flesta från Stockholmsområdet.

– Det var superkul att träffa folk som man följt på hashtaggen i ett år, man fick ett bättre perspektiv på vilka de är, säger Kistabon Ivan Djordjevic.

Gruppträffen är inte på något sätt unik. Att samla likasinnade via sociala medier har blivit vanligare. Ofta är det ett specifikt intresse som är den gemensamma nämnaren, som i Gustaf och Ivans fall. Andra exempel är följarna av twittertaggen #STHLM42K som träffades under uppladdningen inför Stockholm Marathon, och den virituella handarbetesgruppen #twitterjunta som både har arrangerat virkpicknick i Tanto- lunden i Stockholm och samlat följarnas alster i bloggform.

Twitterprofilen Niklas Dahlqvist arbetar med digital marknadsföring och är en spindel i det svenska nätets sociala medier. 2010 tog han initiativet till en irl-träff för användare på mikrobloggen Twitter. Till en början lockade #Tweetupsthlms sammankomster ett 40-tal besökare en gång varannan eller var tredje månad. Men fenomenet växte. I dag kommer det uppemot 500 besökare.

Hur kommer det sig att människor tycks komma varandra så nära via ­sociala medier?

– När min far flyttade till en ny stad där han inte kände någon gick han till badhuset och bastade. Där var det lätt att mötas, alla tog av sig sina sociala kostymer och blev mer lika varandra. Det spelade ingen roll om man var bankdirektör eller arbetare. Det är samma grundtanke med Tweetupsthlm, och det är så jag tror det fungerar med alla dessa möten som flyttar ut från de digitala kanalerna.

Ivan Djordjevic och Gustaf Ollas träffades på nätet innan de träffades i verkligheten.

Fakta

Hashtags filtrerar innehåll

En hashtag består av ett en #-symbol följt av ett ord.

Syftet är att filtrera och strukturera innehåll på sociala medier.

Genom att märka ett inlägg på Twitter eller en bild på Instagram med en hashtag får andra användare som följer taggen in den i sina flöden.