Ny bro ger tryggare färd över Korpmossevägen

Kenneth Fredriksson gillar den nya bron och är glad över att slippa passera övergångsstället.
Kenneth Fredriksson gillar den nya bron och är glad över att slippa passera övergångsstället.
Söderorts cyklister ska få kortare och säkrare resväg till och från city.

Nyligen blev cykelbron över Korpmossevägen i Hökmossen klar – nu planeras ytterligare två broar och en tunnel.

Den nya gång- och cykelbron får tummen upp av många cyklister.

– Bron gör att olycksriskerna minskar. Nu slipper jag passera övergångsstället, säger cyklisten Kenneth Fredriksson, som har varit och hälsat på en kompis i Solberga.

Ungefär 4 000 cyklister per dygn tvingades tidigare korsa vägen, vilket skapade konflikter. Nu går det smidigare, vilket Stockholms stad vill att det ska göra på fler platser.

Längs Södertäljevägen går ett cykelstråk för pendling från Stockholms sydvästra kommuner in till centrala staden. Men i dag tvingas cyklisterna ta långa omvägar eller forcera branta backar.

– De cykelvägar som finns längs Södertäljevägen är inte bra på alla platser. Och meningen är ju att pendlingsstråken ska ha en hög standard. De ska vara gena, säkra och separerade så att man snabbt och smidigt kan ta sig in till city ­eller dit man nu ska, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Förutom Korpmossebron skissas det på ytterligare tre trafikanläggningar – två broar och en tunnel. Tunneln är tänkt genom Fruängslinjens tunnelbanebank, i höjd med Västertorp. Dessutom planeras en bro över Mikrofonvägen vid Västbergamotet och en bro vid Bredängsmotet.

– Det är platser där cyklister ­ibland måste ta farliga omvägar. Om man tittar på trafiknätet i Stockholm så har bilarna prioriterats, de har fina och raka vägar, medan cyklisterna fått göra avkall hela tiden och så ska det inte vara, säger Daniel Helldén som också uppger att det läggs 250 miljoner per år på att få till bra cykelstråk.

Ibland fördyras enskilda projekt ordentligt. Prislappen för Korpmossebron ökade från fem miljoner kronor till nio miljoner.

– Vi slarvade med den första kostnadskalkylen och underskattade kostnaderna. Själva bygget var det inte fel på, säger Björn Hällström vid trafikkontoret.

Fakta

Fler byggen för cyklisterna

Tunnel genom t-banebanken (Fruängslinjen) i höjd med Västertorp.

Bro över Mikrofonvägen vid Västbergamotet.

Bro över ramper vid Bredängsmotet (av och påfart E4/E20 södergående).

Källa: Trafikkontoret