Nu kan cyklisterna välja körbanan istället

Klas Elm, vd för Svensk Cykling.
Klas Elm, vd för Svensk Cykling.
Nu får cyklisterna använda körbanan, även om det finns en cykelbana intill.
Tanken med den nya lagen är att cyklister ska kunna ta sig fram snabbt och smidigt.
– Cyklister följer ju inte trafikreglerna normalt sett, hur blir det då när de ska vara bland bilar? frågar sig Jan Björklund, ordförande Motormännen i Stockholm.

Det har förut varit olagligt att cykla på bilgator om det finns en cykelbana intill – men nu blir det ändring på det. Den 1 augusti trädde en ny lag i kraft.

Cyklister som fyllt 15 år får nu använda körbanan, även om det finns en cykelbana intill, på vägar med en hastighetsgräns på 50 kilometer i timmen eller lägre.

Men vad innebär lagändringen i praktiken? Enligt Klas Elm, vd för Svensk Cykling, kommer det att öka såväl framkomligheten som säkerheten för cyklister.

– Framförallt är det en viktig framkomlighetsfråga för de cyklister som vill ta sig fort till jobbet. Det passar inte att cykla snabbt på vissa cykelbanor, man trängs med barnvagnar och gående och då kanske man cyklar på vägen för att det känns säkrare. För cykelsporten är det en fullständig nödvändigt, säger Klas Elm.

Cyklisten kan välja själv

Klas Elm bor i Bromma och cykelpendlar till stan dagligen. Enligt honom är pendlingen långt ifrån problemfri.

– Cykelpendlare vill ta sig så snabbt som möjligt från plats a till b. Man skär ofta genom flera kommuner när man ska till jobbet och det är inte alltid infrastrukturen hänger ihop på bästa sätt, säger Klas Elm.

Att cyklister nu får tillåtelse att cykla på vägen vid behov, tror han kan minska problemen och bidra till ökad säkerhet – vilket i längden kommer att gynna Stockholms cykelpendlare.

– Nu ger man faktiskt cyklisten själv möjlighet att besluta om var det är snabbast och smidigast att ta sig fram, säger han.

Motormännen kritiska

Motormännen är landets största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Deras ordförande i Stockholm, Jan Björklund, får höra om den nya lagen när Mitt i ringer upp.

– Det är vansinnigt, jag förstår inte hur regeringen tänker. Hur sedan lagrådet kunnat släppa igenom detta är oförklarligt, säger Jan Björklund.

Han tror att vi nu kommer få se fler olyckor i trafiken.

– Cyklister följer ju inte trafikreglerna normalt sett, hur blir det då när de ska vara bland bilar? Ur trafiksäkerhetspunkt är detta förkastligt och nollvisionen kommer aldrig att kunna uppnås, säger Jan Björklund.

– Dessutom är det ett ofantligt slöseri med skattebetalarnas pengar. Miljonbelopp i investering i cykelbanor som sedan inte behöver användas och som resulterat i att bilisternas gatuutrymme förminskats.

En fördel med lagändringen ser han dock.

– Den enda fördelen kan vara att snöröjningen i Stockholm kan förbättras då man tidigare prioriterat snöröjningen för cyklister framför nyttotrafiken, säger Jan Björklund.