Testar stämmorna. Ania Proskourina, organist i Sollentuna församling, och Andreas Metzler, orgelbyggare från Schweiz.
Foto: Mikael Andersson
– Vi började spara pengar 2009 för att kunna bygga en ny orgel i kyrkan. Vi ville ha ett instrument av hög kvalitet som klang- och stilmässigt skulle passa den kulturmärkta fasaden. Tillsammans med kyrkoherden och några experter åkte vi runt i många länder och lyssnade på nybyggda orglar, säger Ania Proskourina, organist i Sollentuna församling.
Till slut fann de vad de sökte – i Zürich där Metzler Orgelbau bygger orglar enligt samma tradition som då verkstaden startades 1890.
I dag är det fjärde generationen med Andreas och Matthias Metzler som leder verksamheten.
Orgelfasaden till Zürich
Eftersom orgelfasaden från 1773 är kulturmärkt fick den inte ändras, vilket blev en utmaning då kyrkans tidigare orgel bara hade cirka tio stämmor och den nya hela 26.
Lösningen blev att transportera hela orgelfasaden till verkstaden i Zürich, för att säkerställa en perfekt placering av alla delar i förhållande till fasaden.
Men nu är både den nya orgeln och den gamla fasaden på plats i Sollentuna kyrka.
Intonering på plats
Orgeln kom i delar och i mars installerades den av ett team på tre orgelbyggare från firma Metzler. Den 19 april anlände orgelns alla pipor och sedan dess har Andreas Metzler arbetat på plats med intoneringen av dem.
– Ljudkvaliteten på varje pipa måste anpassas till akustiken i kyrkan. Jag har förberett i verkstaden, men det sista måste göras här. Jag anpassar öppningen i varje pipa. Det är mycket små manipulationer, ett delikat arbete, säger Andreas Metzler.
Och en orgelbyggartradition som inte har förändrats sedan 1300-talet. Orgeln är helt mekanisk, något som Ania Proskourina är glad för.
– Det blir ofta krångel med elektriska instrument, bättre med en helt mekanisk orgel, säger hon.
Akustisk utmaning
Ania Proskourina berättar att orgeln har flyttats närmare läktarbarriären för att få plats med alla de 26 piporna. Att få klangen att fylla hela kyrkorummet är en akustisk utmaning eftersom kyrkan är smal, avlång och har flera valv invändigt.
– Kyrkans väggar är med och skapar ljudet. Orgeln är alltid en del av kyrkan. Orgeln och kyrkan tillsammans är ett instrument, säger hon.
Orgelbygget är en del av den omfattande renoveringen av Sollentuna kyrka som påbörjades i januari 2020. Kyrkans föremål varav många med ett medeltida ursprung har rengjorts, liksom tak och väggar. Exteriört har fasaden genomgått större underhållsarbeten, medan takryttaren har restaurerats grundligt.
Ska kunna hålla i hundratals år
Till påsk skulle renoveringen ha varit klar, men den har försenats en aning och nu är siktet inställt på heliga trefaldighets dag (den 30 maj). Invigningen av orgeln sker med en rad orgelkonserter i helgen 13–14 november.
– Jag var i Holland och spelade på en orgel från 1511. Tänk om den här orgeln också kommer att användas i över 500 år, säger Ania Proskourina.
– Jag vet inte om församlingen behåller den så länge, men den är i alla fall byggd för att hålla i hundratals år, säger Andreas Metzler.
Tomas Stark
tomas.stark@mitti.se
070-6025483
Svenska kyrkans fem kyrkor i Sollentuna.
Sollentuna kyrka, byggd i slutet av 1100-talet.
S:t Eriks kyrka, påbörjad 1927, torn och församlingslokaler tillkom 1937.
Kummelby kyrka, invigd 1957 men omgjord och färdig i ny skrud 2000.
Edsbergskyrkan, invigd 1972.
Turebergskyrkan, stod färdig 2010.
Källa: Svenska kyrkan Sollentuna
Över 900 år gammal kyrka
Det finns en kontinuitet av fornlämningar från stenåldern och framåt på den plats där Sollentuna kyrka byggdes i slutet av 1100-talet, då den bestod av det nuvarande tornet och långhusets två västligaste travéer.
I slutet av 1200-talet breddades och förlängdes koret och sakristian uppfördes i norr. Kryssvalven i tegel tillkom förmodligen under 1300-talets första hälft och under 1400-talet höjdes tornet och vapenhuset byggdes i söder.
Under 1600-talets första hälft byggdes det polygona högkoret som gravkor åt familjen Berndes på Sollentunaholm.
1780 fick fönstren sitt nuvarande utseende och 1841 uppfördes tornkrönet.
1902 knackades kalkmålningarna från 1400-talets andra hälft fram. De restaurerades hårt och okänsligt, något man försökte reparera 1938–39.
I januari i fjol inleddes ett omfattande renoveringsarbete med en budget på omkring 35 miljoner kronor där orgeln är inräknad till cirka 8 miljoner.
Arbetet skulle ha varit klart till påsk i år, men nu är siktet inställt på pingst.
Källa: Svenska kyrkan Sollentuna
Kyrkans väggar är med och skapar ljudet. Orgeln och kyrkan tillsammans är ett instrument,
Testar stämmorna. Ania Proskourina, organist i Sollentuna församling, och Andreas Metzler, orgelbyggare från Schweiz.
Foto: Mikael Andersson
Glad organist. Ania Proskourina framför den nya orgeln på balkongen. Orgelfasaden från 1770-talet är troligen ritad av Erik Palmstedt. Räcket pryds fortfarande av en förgylld relief av skulptören Axel Wallenberg som föreställer kyrkomusikens helgon den heliga Cecilia omgiven av musicerande änglar.
Foto: Mikael Andersson
Orgelmissionär. Ania Proskourina berättar att den nya orgeln ska invigas officiellt i november och då blir målet att locka barn att testa att spela. "Det är ont om nya organister, vi vill inspirera fler att börja spela", säger hon.
Foto: Mikael Andersson
Fjärde generationen orgelbyggare. Andreas Metzler från Schweiz håller traditionen vid liv.
Foto: Mikael Andersson
Ett "delikat" arbete. Med små manipulationer av varje pipa ser Andreas Metzler till att klangen blir den rätta. "Med öppningen mitt på pipan blir det ett varmt och fylligt ljud, ett större ljud", säger han.
Foto: Mikael Andersson
1700-talsljud. Den nya orgeln i Sollentuna kyrka har ett ljud inspirerat av barocken. "Skillnaden ligger i attacken, början av varje ton. Senare orglar, från den romantiska eran, är utan den attacken", säger Andreas Metzler.
Foto: Mikael Andersson
Stabilt trä. Orgeln är byggd av ek. "Vi har mycket ek nära Zurich och det är ett mycket hållbart material", säger Andreas Metzler.
Foto: Mikael Andersson