Min lokala hjälte

Ny refug förstörde bilen

Där bilarna tidigare körde är nu en refug i vägen. Jan Liebe-Harkort menar att den är illa placerad och syns för dåligt.
Där bilarna tidigare körde är nu en refug i vägen. Jan Liebe-Harkort menar att den är illa placerad och syns för dåligt.
En ny refug i korsningen Landsvägen-Ekensbergsvägen kostade Jan Liebe-Harkort ett trasigt oljetråg på bilen. Nu vill han varna andra.

SL och Sundbybergs stad är inte överens om vem som ansvarar för platsen.

För några veckor sedan var Jan Liebe-Harkort på väg i bil för att hälsa på sin dotter. Han körde Landsvägen norrut men när han kom till korsningen med Ekensbergsvägen tog det stopp.

– Jag körde inte fort men det var en jävla smäll. Jag rev upp oljetråget och bilen blev stående. Jag blev tvungen att ringa efter bärgning, berättar Jan Liebe-Harkort.

Smällen uppstod när underredet på Jans bil träffade en refug i den nybyggda rondellen. När Lokaltidningen Mitt i besöker platsen ett par veckor senare är refugen svärtad av olja och där ligger bitar av metall.

– Egentligen förstår jag inte varför de ska ha en rondell just här. Framförallt skulle jag vilja att de markerar den tydligt så att bilisterna blir varnade, säger Jan Liebe-Harkort.

Han får medhåll av Krister ­Andersson på Vattenfall som jobbar med att montera tvärbanans ledningar intill rondellen.

– Kommer man med fart måste det vara lätt hänt att hamna uppe på refugen, särskilt om det är mörkt, säger han.

Syftet med rondellen är enligt Sundbybergs stad att få ett bra trafikflöde där tvärbanan ska fram. Till skillnad från en traditionell rondell hänger den inte ihop utan består av två separata refuger på varsin sida om spåret. Kommer man med bil söderifrån sticker den ena refugens vassa hörn ut en bra bit i det som tidigare var körbanan.

– Tyvärr händer det ofta incidenter när man gör förändringar trafikmiljön. Det var likadant när vi gjorde om vid Vegagatan-Fredsgatan, några körde rakt igenom i början, säger Sundbybergs stadsbyggnadschef Göran Langer.

Han håller samtidigt med om att rondellen kan göras tydligare för trafikanterna. Planer finns på att måla den så att den syns bättre. Men den enkla åtgärden kan dröja.

– Ansvaret för rondellen är fortfarande SL:s. De har inte lämnat över den här vägsträckan till oss eftersom de fortfarande håller på och bygger. Men vi har en dialog med dem om flera brister som ska åtgärdas utmed Landsvägen, bland annat den här rondellen, säger Göran Langer.

SL:s projektledare för tvärbanan, Ulrika Hamberg, menar dock att bolaget har gjort sitt i rondellen.

– Vi är redan klara och vi har utformat den här rondellen så som Sundbybergs stad ville ha den. Om de vill måla den får de väl göra det, det är deras gata, säger hon.

Vad tycker du själv om rondellen?

– Jag tycker den är helt okej. Jag kör själv där och den är ju skyltad som rondell.

Jan-Liebe Harkort tänker inte nöja sig med det svaret.

– Det här kostade mig 3 000 kronor i självrisk. När jag får fakturan ska jag skicka den till SL och kräva dem på pengar. Jag rekommenderar andra som råkat illa ut att göra samma sak, säger han.

Fakta

Här finns refugen