Ny teknik stoppar krockar med tåg

Sedan 2003 har över 20 dödsolyckor inträffat på Roslagsbanan. Flera i Vallentuna där unga människor dött. Nu höjs säkerheten. Sensorer som upptäcker hinder på spåret ska bromsa tåget automatiskt.

En lokförare på Roslagsbanan möttes nyligen av en skrämmande syn vid Frescati. Under en nedfälld bom vid en järnvägskorsning stod en barnvagn. Tågets bromssträcka är ungefär 300 meter och i normala fall hade det troligen varit omöjligt att stanna i tid. Men den här gången var det annorlunda.

När barnvagnen dök upp hade tåget redan börjat bromsa in, helt automatiskt. Strax därefter konstaterades att vagnen var tom, och att pappan stod med sin baby i famnen en kort bit från spåret.

Varför han lämnat vagnen är oklart. Klart är dock att det var första gången som Roslagsbanans nya teknik kom till användning, enligt Marianne Gundmark, informationsansvarig för utbyggnaden av Roslagsbanan.

– I och med upprustningen så analyserar vi allt som kan förbättra säkerheten, säger hon.

De så kallade hinderdetektorerna utgår från en kabel som grävs ner under spåret vid plankorsningar, alltså där bilar korsar järnvägen. Kabeln reagerar om ett magnetiskt föremål står på rälsen.

Om en bil fastnat så skickas en signal till tåget som omedelbart påbörjar en inbromsning.

Tekniken finns i dag vid Frescati och vid Danderydsvägen. Ytterligare 25 platser är planerade och kostnaden för varje enskild installation ligger på uppåt 800 000 kronor.

På drygt tio år har det skett över 20 dödsolyckor på Roslagsbanan, enligt statistik från SL.

Flera uppmärksammade döds­olyckor har skett i Vallentuna. I januari förra året miste en åttaårig flicka livet i Roslagsbroby när familjens bil krockade med tåget. 2006 fastnade blev tre ungdomar på en moped påkörda av ett Roslagsbanetåg i övergångsfållan vig Teknikvägen. En 15 årig pojke dog.

Båda dessa korsningar förses nu med hinderdetektorer.

Nu hoppas man kunna komma åt de olyckor som sker vid plankorsningar, berättar Henrik Block, trafik- och tekniksamordnare för Roslagsbanans utbyggnad.

– Däremot är det fortfarande viktigt att köra genom bommarna om man fastnar med bilen. Det går inte att garantera att detektorerna är i drift.

I och med upprustningen analyserar vi allt som kan förbättra säkerheten.Marianne gundmark

Fakta

Åtta korsningar får detektorer

Åby gata.

Ormstavägen.

Hållstavägen.

Gårdsvägen.

Vredalundsvägen.

Bergsvägen.

Roslagsbroby.

Kårsta.