Min lokala hjälte

Ny trafik skapar missnöje

Viveka Holmgren tycker att extrabussen kunde köra upp och stanna där 233 stannar nu, framför Ica Kvantum.
Viveka Holmgren tycker att extrabussen kunde köra upp och stanna där 233 stannar nu, framför Ica Kvantum.
”Åk fram och tillbaka till Ropsten två gånger för att ta dig från Käppala till Larsberg och sedan tillbaka till Brevik”.

Det svaret fick Viveka Holmgren av SL när hon frågade hur hon skulle åka när Lidingöbanan stänger.

– Det kommer att bli väldigt tidiga morgnar, säger hon.

Viveka Holmgren har för vana att börja vardagsmorgnarna med att ta Lidingöbanan från Käppala till Larsberg och lämnat sin dotter på förskolan där. Sedan tar hon tåget tillbaka till Brevik, där hemtjänstjobbet börjar klockan halv åtta.

Men när Lidingöbanan stänger på fredag blir allt mer komplicerat. Ersättningsbuss 21x som går mellan Ropsten och Gåshaga kommer nämligen inte stanna i Baggeby, Larsberg eller Bodal. Och det drabbar alltså alla de som ska till eller från Gåshagahållet.

Till hösten ska Vivekas dotter gå i skola i Bodal. Bussen 21x:s närmaste stopp vid Bodal när man kommer från Käppala ligger i Aga och det blir på tok för långt att gå.

– Det går absolut inte att gå så långt med ett barn. Och tänk på dem som är rörelsehindrade, ­säger hon.

SL:s lösning är då att Viveka först tar 21x till Ropsten och där tar 21L som har slutstation i Larsberg. Sen får hon ta 21L tillbaka till Ropsten och byta till 21x för att ta sig till jobbet i Brevik. På eftermiddagen blir det samma visa.

Man kan också byta vid Drottningvägen enligt SL, men där blir det krångligare att ta sig över till bussen som ska tillbaka, och även det blir en stor omväg.

– Jag tror inte alla har förstått hur illa de har planerat det här, säger Viveka.

Även Gunnel Persson Thuvesson, som bor i Käppala, är upprörd.

Hennes pappa bor i Larsberg och nu kommer hon få mycket svårare att hälsa på honom. Inte heller kan hon ta buss 233 till Näset.

– De verkar ha glömt att ­Lidingöbanan är en lokalbana, som även ska fungera för oss som bara åker här på ön, säger hon.

Caroline Jansson jobbar med trafikplanering på Lidingö stad. Hon förstår att resenärer är kritiska.

– Det blir långt att gå till Larsberg. Jag vet också att många på södra ön använder Larsberg som centrum eftersom där finns ett stort utbud. Jag kommer att titta över det här nu när trafiken börjar rulla. Fungerar det inte måste SL göra något åt det hela, säger hon.

Tills vidare har hon tryckt på att det ska sättas upp tillfälliga cykelställ vid Aga så att det går att cykla ner dit från Larsberg, vilket är en liten hjälp för cykelburna Larsbergsbor.

SL är medvetna om att det kommer att bli krångligt för vissa resenärer på södra Lidingö med de nya linjerna.

– Men det är svårt för bussen att åka in och vända i Larsberg. Övriga resenärer skulle förlora mycket tid på detta, säger Jesper Pettersson, pressansvarig.

SL kommer dock att följa upp frågan.

– Som med precis all annan trafik som vi kör så kan vi alltid ändra. Vi får se vilka synpunkter som kommer in, säger Jesper Pettersson.

Fakta

Här stannar ersättningsbussarna

21X Drottningvägen, Aga, Centralvägen, Tykövägen (enbart i riktning mot Ropsten), Kottlavägen (enbart i riktning mot Gåshaga), Högberga, Brevik station, Käppala station, Talludden, Gåshaga strand.

21L Drottningvägen, Baggeby torg, Bodals station, Bodals skola, Larsbergsvägen.