– Det här är en milstolpe att man har fått klart det här jättestora projektet, säger Alexandra Fleetwood, pressansvarig på Stockholm vatten och avfall, Svoa, och fortsätter:
– Vi har sprängt ut tunneln för att kunna leda vattnet som kommer in till Bromma hela vägen fram till Sickla, där avloppsvattnet leds vidare till reningsverket i Henriksdal.
Tunneln har sprängts ut från sex platser samtidigt.
– Det har varit enormt noggranna beräkningar för att de ska mötas på rätt ställe och ta hänsyn till bebyggelse.
På Brommasidan går tunneln på 30 meters djup från Bromma avloppsreningsverk.
– Successivt går tunneln sedan ned till 90 meters djup för att passera under Mälaren för att sedan gå upp till Sickla.
Under tunnelarbetet har Svoa varit tvungen att gräva under redan befintlig tunnlar, elledningar, fiberkablar etcetera för att komma fram.
Hur kommer stockholmarna att märka av tunneln?
– De kommer att märka av det när det kommer stora kraftiga regn och man tidigare har behövt brädda som en säkerhetsventil.
När det blir stor snösmältning eller omfattande regn kommer den nya avloppstunneln att kunna magasinera en hel del vatten vilket gör att Svoa beräknar att antalet bräddningar kan halveras jämfört med i dag, enligt Fleetwood.
Nu följer en del installationsarbeten i själva tunneln, och i reningsverket i Henriksdal håller en ny reningsteknik på att installeras.
Skenade kostnader
Hela byggprojektet, nya avloppstunneln och ombyggnaden av reningsverket i Henriksdal, beräknades först kosta drygt nio miljarder kronor, något Dagens Nyheter skrev om 2023. Då hade det framkommit att projektet blivit rejält mycket dyrare än beräknat, slutnotan skulle i stället landa på 19,5 miljarder kronor.
Alexandra Fleetwood, pressansvarig på Stockholm vatten och avfall.
Pressbild
Som följd uttalade de rödgröna i Stockholm stad att framöver ska oberoende granskar se över över alla infrastrukturprojekt på över en miljard kronor.
Alexandra Fleetwood säger att i det här projektet har stadshuset haft tre olika externa utredningar.
– Det har inte varit några konstigheter i kostnaderna men i de initiala beräkningarna fanns en rad osäkerhetsfaktorer som först behövde utredas. Kostnadsberäkningarna hamnade från början på en för låg nivå. Sedan har det varit olika lösningar där man underskattade komplexiteten.
Vad har tunneln kostat?
– Tunneln har kostat 3,1 miljarder, vilket är enligt budget.
Den nya avloppstunneln kommer att tas i bruk 2027 och Bromma avloppsreningsverk kommer då att läggas ned.
2031 kommer reningsverket i Henriksdal att stå helt klart efter att Henriksdal byggts om med effektivare reningsteknik och fördubblad kapacitet.