Nya cykelställ ska minska stölderna

En liga misstänks stjäla cyklar från Östermalms gator. Nu ska cykelställ minska stölderna.

– Vi ska få ut 500 ställ i stan per år, säger Per-Åke Tjärnberg på trafikkontoret.

Förra veckan kunde Lokaltidningen Mitt i berätta att antalet cykelstölderna exploderat på Östermalm under augusti. Fyra cyklar om dagen har försvunnit.

Enligt polisen kan det röra sig om en liga som kör omkring och lyfter in fristående cyklar i en större bil och sedan lämnar platsen. Men nu kan alltså nya cykelparkeringar hjälpa till att minska stölderna.

– Ett grundkriterium för cykelställen nu är att man kan låsa fast cykelns ram. Sådana ställ brukar hjälpa litegrann mot stölder eftersom det är bökigare att ta bort hela låset än att bara lyfta bort cykeln, säger Per-Åke Tjärnberg på trafikkontoret.

Cyklar som står huller om buller, är fastlåsta i stolpar eller parkerade i rabatter är en vanlig syn för den som promenerar på Östermalm. Behovet av platser att parkera sin cykel på är mycket större än utbudet, ett problem som Stockholm stad nu försöker åtgärda.

Östermalm har ett behov av cykelställ som är ungefär dubbelt så stort som det antal ställ som finns idag. Enligt trafikkontoret är behovet störst vid Östra station och vid Ropstens tunnelbana.

I dag finns 2 550 cykelställ på Östermalm. Enligt stadens cykelparkeringsplan ska det totalt finnas 4 811 p-platser inom fem år. En tidsplan som antagligen inte kommer att kunna följas.

– Vi ska få ut ungefär 500 ställ i hela stan per år. På Östermalm har vi fått upp 106 stycken nu under sommaren, säger Per-Åke Tjärnberg.

Bland annat har trafikkontoret smällt upp 52 ställ på Banérgatan, 20 stycken på Karlavägen och 18 stycken på Lützengatan. Anledningen till att fler inte kommit upp är enligt staden brist på utrymme i innerstan.

Även gamla skrotcyklar ska rensas från parkeringar för att ge mer plats. Hela sex procent av alla cyklar som är parkerade på Östermalm är gamla vrak som inte används av någon, enligt cykelparkeringsplanen.

Utbyggnaden av cykelställ finansieras med hjälp av ”Cykelmiljarden”, den summa pengar som avsatts av staden för att bygga ut infrastrukturen för cykling i Stockholm.

På Östermalm väntas kostnaden för de nya ställen landa på drygt 8,6 miljoner kronor.

Fakta

Här är behoven som störst