Nya hål klipps upp varje vecka

Efter ett års skadegörelse är det ännu okänt för polisenvem eller vilka som ligger bakom. ”Det skulle krävas en riktig lyckträff för att stöta på någon som är ute i mörkret och klipper sönder stängslet”, säger Roland Storm, platschef på Svevia.
Efter ett års skadegörelse är det ännu okänt för polisenvem eller vilka som ligger bakom. ”Det skulle krävas en riktig lyckträff för att stöta på någon som är ute i mörkret och klipper sönder stängslet”, säger Roland Storm, platschef på Svevia.
Trasiga viltstängsel kan leda till svåra olyckor.
Trasiga viltstängsel kan leda till svåra olyckor.
Problemen med sönderklippta viltstängsel fortsätter. I snitt upptäcks tre nya hål i veckan.

– Varje gång vi måste laga stängslen kostar det 10 000 kronor, säger Clas Lundstedt, presstalesman Trafikverket.

Som Lokaltidningen Mitt i tidigare rapporterat, inträffade minst ett 50-tal sabotage av viltstängsel längs vägarna i Vallentuna med omnejd förra året. Nu visar det sig att skadegörelsen fortsätter – och ökar. Sedan december har i snitt tre hål i veckan klippts.

Störst är problemen längs E18 mellan Rimbo och Gillinge, och länsväg 276 mellan Rosenkälla och Åkersberga. Alldeles nyligen rapporterades sex hål på två dagar längs sistnämnda väg.

Varje hål kostar 10 000 kronor att laga. Det betyder att statliga Trafikverket lagt drygt 600 000 kronor på reparationerna i år. Förutom nytt material krävs dyra maskiner och minst två personer för att laga stängslen.

– Ofta måste vi dessutom göra snabba uttryckningar, och avbryta det arbete vi håller på med, vilket ju är ytterligare en kostnad, säger Rose-Marie Billefält, arbetsledare på Svevia i Södra Roslagen som lagar stängslen.

Rose-Marie Billefält och hennes kollegor patrullerar längs vägarna med viltstängsel minst två gånger i veckan under dagtid. Men eftersom skadegörelsen förmodligen sker på natten, har de aldrig sett någon utföra dåden. Polisen är lika ovetande.

– Vi har ingen aning om vilka som ligger bakom, men många hänvisar ju till vargfrågan och att någon öppnar stängslen så att vargarna ska gå ut på vägen och bli överkörda, säger Sven Nilsson, kommissarie vid Norrtäljepolisen.

I flera fall har döda djur eller köttstycken hittats utplacerade vid de trasiga staketen, bekräftar Clas Lundstedt. Köttstyckena skulle kunna tyda på att någon försöker locka ut rovdjur på vägen, möjligen vargar från Rialareviret.

– Visst kan folk göra så, det är ju känt från andra län, men om en varg vill passera ett stängsel så gör han det i alla fall – de kan ju gräva sig under stängslen, säger Sven Nilsson.

Stängslen klipps antingen upp smitt på, och viks undan en bit, eller så rullas hela sektionen mellan stolparna ihop. Ofta väljs en skymd plats bakom en buske, för att hålet ska vara svårupptäckt.

De trasiga viltstängslen kan innebära livsfara för både människor och djur. Älgar, rådjur och vildsvin kan ta sig ut på höghastighetsvägarna. Vetskapen om att stängslen finns får ofta föraren att slappna av och inte vara lika uppmärksam på vad som händer vid vägkanten än på vägsträckor utan stängsel, menar Clas Lundstedt. De trasiga stängslen blir en falsk trygghet.

Förare på de drabbade vägarna i Roslagen rekommenderas att vara extra försiktiga, och rapportera upptäckt skadegörelse till Trafikverket.

– Det gäller att vara väldigt observant. Hålen är svårupptäckta och en älg på vägen kan leda till allvarliga olyckor, säger Rose-Marie Billefält.