Nya regler för syskonförtur efter nyår

Efter nyår förändras reglerna när det gäller syskonförtur. Tidigare har barn med syskon upp till årskurs fem haft förtur till en skola - nu ska den bara gälla upp till årskurs tre.

– Det här kan slå hårt mot föräldrar med barn i populära skolor som till exempel Sturebyskolan, säger Lotta Edholm (L).

Efter årsskiftet gäller nya regler när det gäller syskonförtur. Hittills har barn fått förtur till en skola där de haft ett äldre syskon som går, upp till årskurs fem.

Från och med årsskiftet kommer syskonförturen bara att gälla upp till årskurs tre.

– Jag är rädd för att det gör livet besvärligare för många föräldrar. Att kunna hämta barnen på en och samma skola underlättar vardagspusslet rejält, säger oppositionsborgarrådet Lotta Edholm (L).

Ingen vet riktigt hur de nya reglera kommer att slå.

– Det kommer att drabba populära skolor framför allt i villaområden där få föräldrar väljer fristående alternativ. I innerstan väljer många en friskola, men det gör man inte i Stureby, Älvsjö eller Bromma.

Men är det särskilt många som påverkas av det här?

– Det vet vi inte eftersom det inte gjorts någon konsekvensanalys, vilket jag är starkt kritisk till. Jag kan inte förstå hur man kan fatta ett beslut utan någon som helst aning om hur många som berörs.

Förslaget om ändrade regler för syskonförtur kommer från utbildningsförvaltningen.

– Skolinspektionen rackade ner på Stockholms stad för att vi bryter mot huvudprincipen om närhet. Syskonförtur är ett undantag från huvudregeln. Det är viktigt med syskonförtur för de minsta barnen och praktiskt för föräldrarna at kunna hämta och lämna på samma ställe. Men vi måste delvis gå skolinspektionen till mötes, säger Olle Burell (S), ordförande i utbildningsnämnden och fortsätter:

– Det här är två intressen som kommer i konflikt med varandra, man måste hitta balanspunkten. Det finns ingen statistik på hur många som berörs, men sannolikt är det ett fåtal.

Enligt Olle Burell finns det några få skolor där alla tagits in med syskonförtur: Lilla Adolf Fredik, Smedslättsskolan och Höglandsskolan.

Varför har ni inte gjort en konsekvensanalys?

– Vi vet inte hur föräldrarna kommer att välja. Det är möjligt att man hade kunna göra en körning på hur det ser ut idag, men frågan är om det hade varit värt den tiden Det viktiga är att man landar i en princip som är rimlig, vi tyckte att det var rimligt med en gräns mellan låg- och mellanstadiet.