Nya t-banan går till Arenastaden

Staten, landstinget och Solna är överens – det blir tunnelbana till Hagastaden och Arenastaden.

Efter långa förhandlingar är staten, landstinget samt Solna, Nacka, Järfälla och Stockholm överens om hur tunnelbane- nätet ska byggas ut. Överenskommelsen är historisk då inga större satsningar på tunnelbanan gjorts sedan 1970-talet.

Den största vinnaren i överenskommelsen är Solna, som får en helt ny linje, menar Pehr Granfalk (M), kommunstyrelsens ordförande.

– Det blir en helt ny linje, färgen är ännu inte bestämd. Det är en enorm seger för Solna. När förhandlingarna började fanns vi inte ens med på kartan. Den nya linjen kommer att gå till två av Sveriges viktigaste arbetsplatsområden med över 60 000 arbetsplatser.

Överenskommelsen gäller fyra delar:

1. En förlängning av Blå linjen från Kungsträdgården till Gullmarsplan, via Södermalm med en ny station vid Sofia för att knyta ihop förlängningen med dagens gröna linje.

2. En förlängning av blå linjen från Kungsträdgården till Nacka forum, med nya stationer vid Hammarby sjöstad, Sickla, Saltsjö-Järla och Nacka forum.

3. En ny tunnelbana från Odenplan till Are-

nastaden via Hagastaden.

4. En förlängning av blå linjen från Akalla till Barkarby station via station Barkarbystaden.

Solna blir först ut.

– 2016 är det byggstart och 2020 är det trafikstart till Hagastaden. 2022 är det trafikstart till Arenastaden, säger Pehr Granfalk.

Utbyggnaden beräknas kosta 25,7 miljarder, varav Solna står för 600 miljoner.

Det blir en helt ny linje, färgen är ännu inte bestämd.