Nya t-banan kan gå under Saltsjön

Konsultbolaget Sweco har gjort en ”idéstudie” där tunnelbanan dras under Saltsjön i anslutning till en ostlig trafikled som tidigare planerades under namnet Östra länken.
Konsultbolaget Sweco har gjort en ”idéstudie” där tunnelbanan dras under Saltsjön i anslutning till en ostlig trafikled som tidigare planerades under namnet Östra länken.
Nacka och Värmdö växer så det knakar och det är trångt på bussar och tåg.

Och Nackaborna verkar vara överens: De vill att tunnelbanan dras till Nacka så snart som möjligt.

Befolkningen i Nacka och Värmdö förväntas också att öka från dagens 125 000 personer till 180 000 2030 och en förlängning av tunnelbanan till Nacka har varit på tapeten länge.

I onsdags arrangerade Socialdemokraterna vad de kallar för ”Forum för tunnelbana”. SL och teknikkonsultföretaget Sweco berättade om sina respektive studier över hur en tunnelbana till Nacka kan bli verklighet.

SL:s utredning blev klar förra tisdagen. Den har resulterat i ett par möjliga utföranden som utgår från Kungsträdgården och den blå linjen. Tunnelbanan korsar sedan Saltsjön och gör ett stopp under Söders höjder, vid station Sofia. Tågen ska sedan rulla in i Hammarby sjöstad för ett stopp innan de åker vidare till Sickla, Järla och ändstationen Nacka Forum.

Projektet kommer att kosta 11–16,5 miljarder kronor och byggtiden beräknas till minst 15–20 år.

Även konsultföretaget Sweco presenterade i onsdags ett förslag där bygget av tunnelbanan till Nacka kombineras med bygget av trafikleden Östra länken.

I Swecos förslag tar tunnelbanan vägen förbi Skansen innan den korsar Saltsjön i höjd med Finnboda i en tunnel som läggs på sjöbotten. Banan går sedan vidare in i Nacka utan att passera Södermalm eller Hammarby sjöstad.

Flera deltagare i seminariet var kritiska mot att SL inte hade tittat på en dragning över Skurusundet och ut till Orminge.

SL:s idéstudie utesluter dock inte en förlängning i ett senare skede. Men ett större och dyrare projekt innebär att beslutet blir svårare att ta, menar Helene Hellmark Knutsson, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

Hon vill att bygget ska komma igång så fort som möjligt.

– Det behövs en förlängning av tunnelbanan nu. Nacka är en av få kommuner som får godkänt när det gäller bostadsbyggande, och då måste infrastrukturen hänga med. För det kostar också att inte göra någonting. Det är inte en gratis syssla att sitta sysslolös, säger Helene Hellmark Knutsson.

Fakta

Vad tycker du om förslaget att dra tunnelbana till Nacka?

Natasa Ilic, Tyresö: ”Det är bra, tycker jag. Det skulle gå snabbare och vara mycket lättare. På min buss är det alltid galet mycket folk.”
Aune Pusa, Orminge: ”Det är min största önskan. Alla andra har men inte vi, och vi ligger så nära stan. Det skulle vara bra för barnbarnen också.”
Lukasz Ziemba, Fisksätra: ”Jag tycker det skulle behövas. På morgonen är det trångt på tågen. Jag går i skolan i stan och åker varje dag.”
Daniel Pantzar, Eriksvik: ”Det är bra. Jag jobbar på norra sidan av stan så det skulle framförallt vara skönt att undvika några av alla byten.”