Nya trängselskatten minskade trafiken

Trängseln har minskat i innerstan och på Essingeleden. Det visar en ny undersökning från Trafikverket.

Men köerna är fortfarande kvar i rusningen.

Mitt i kunde redan i februari berätta att den nya trängselskatten på Essingeleden, enligt tidiga prognoser, minskade trafiken i innerstan.

Nu har trafikverket, tillsammans med staden och KTH, gjort en mer utförlig rapport. Och resultatet håller i sig.

Trafiken har efter förändringen vid nyår minskat med fem procent under de perioder när trängselskatt tas ut. Detta gäller både trafiken ut och in ur innerstaden och trafiken på Essingeleden, skriver Trafikverket i ett pressmeddelande.

– Förändringarna ligger i nivå med prognoserna, dock något mindre än förväntat på Essingeleden, säger Birger Höök, projektledare på Trafikverket.

– Köerna på Essingeleden har blivit kortare och brer inte ut sig lika långt. Det har också lett till bättre framkomlighet på till exempel Södra länken, där antalet kövarningar och stängningar mer än halverats sedan nyår, fortsätter han.

Köerna är dock, som de flesta bilpendlare redan märkt, kvar på Essingeleden under den värsta rusningen. Men rusningstiden, har enligt undersökningen, minskat med mellan en halv och en timme.

– Trots att befolkning, inkomst och antal bilar ökat kraftigt sedan trängselskatterna infördes för tio år sen, så kvarstår trafikminskningen: fortfarande passerar omkring hundra tusen färre fordon innerstadssnittet varje dag, jämfört med innan trängselskatterna infördes 2006. Nu har alltså trafiken minskat ytterligare cirka fem procent, säger Jonas Eliasson, trafikdirektör på Stockholms stad.

En del av köerna beror också på en rad stora arbeten som just nu pågår i Stockholmstrafiken. Enligt Trafikverket hade dock dessa köer varit kortare om inte trängselskatten införts.

– Det är viktigt att komma ihåg att trafikminskningarna till följd av trängselskatterna har gjort störningarna mindre än vad de annars skulle ha varit, säger Helena Sundberg, regional direktör på Trafikverket.