Nya tunnelbanan: ”Vi kämpar oss blodiga”

Ingrid Hedlund och Charlotte Saka med sonen August Saka, 1 år, var några av de nära hundratalet personer som kom till det öppna huset för tunnelbanans utbredning på östra Södermalm.
Ingrid Hedlund och Charlotte Saka med sonen August Saka, 1 år, var några av de nära hundratalet personer som kom till det öppna huset för tunnelbanans utbredning på östra Södermalm.
Arbetstunnlar, stationsuppgångar och träffa personerna som fattar besluten.

På måndagskvällen hölls öppet hus om den nya tunnelbanan på Södermalm.

– Vi vill inte ha vår boendemiljö förstörd. Vi oroar oss mycket för det här, säger Ingrid Hedlund, som är en av Söderborna som på måndagskvällen tagit sig till Spårvägsmuseet för att få den senaste informationen om tunnelbanans utbredning på Södermalm.

Landstinget höll öppet hus, för att informera närboende och andra nyfikna om hur det kommer att bli när tunnelbanan byggs.

Ingrid Hedlund är emot förslaget att placera en arbetstunnel vid Vintertullen.

– Vi vill att den ska ligga vid Londonviadukten, där det inte bor lika mycket människor, säger hon.

Bredvid henne står Charlotte Saka, som har barn i förskoleklass på Hamnskolan som ligger nära den föreslagna arbetstunneln vid Katarina bangata. Hennes son August, som sitter i bärsele på magen, ska börja i förskolan i Hamnskolan till hösten.

– Vi är här i dag för barnens skull. Vi är oroliga för hur deras dagliga miljö och säkerhet kommer att påverkas av buller och många lastbilstransporter nära skolan, säger hon.

Vad tror du om era chanser att påverka?

– Jag antar att de finns, annat vore skandal. Vi gör det vi kan för att föra fram våra argument och åsikter. Vi kämpar oss blodiga. Kanske finns det några föräldrar som fattar besluten, som kan tänka sig in i vår situation.

– Men jag tror att de nog i slutändan inte lyssnar på oss, utan lyssnar till plånboken i stället, säger Charlotte Saka.

På det öppna huset fanns olika stationer där besökarna kunde få fördjupad information om till exempel stationsuppgångar eller linjedragning. När Mitt i besökte Spårvägsmuseet, strax efter klockan 16, hade redan runt 80 personer samlats. De flesta flockades runt informationsbordet rörande de nya arbetstunnlarna.

Martin Hellgren, projektchef för nya tunnelbanan, fanns också på plats under mötet.

– Vi vill informera, och förhoppningsvis kan vi dämpa folks oro. Det känns bra att mötas ansikte mot ansikte, säger han.

Det behövs enligt projektchefen en arbetstunnel för varje ny station.

– Vi har lägen klara för alla våra arbetstunnlar, utom för station Hammarby Kanal.

Allt från bergkvalitet till gatumiljön, skolor och parker ska vägas in i beslutet, enligt Martin Hellgren.

– Vi har jobbat med utredning och provborrningar på plats under hela våren, men är inte helt framme ännu.

I oktober är det dags för nästa samråd för nya tunnelbanan där medborgarna ännu en gång har chans att tycka till.

Mitt i har även förra veckan skrivit om tunnelbanans utbredning på Södermalm:

2016-05- 09 ”Luma kan förvandlas till lastbilskaos”