Nya tunnelbaneplaner – mindre byggdamm på Odenplan

Det utbyggda tunnelbanenätet ger Stockholm tio nya stationer och vara klart 2025.
Det utbyggda tunnelbanenätet ger Stockholm tio nya stationer och vara klart 2025.
Den som fruktat att Odenplan snart ska grävas upp för den gula linjen till Solna kan pusta ut. Nu presenteras en ny lösning som ska spara tid och pengar. Uppgången mot Västmannagatan blir inte av.

Gula linjen skulle från början bara bli tre stationer lång och gå som en skyttel den fyra kilometer korta sträckan mellan Odenplan över Hagastaden till Arenastaden. Enligt det nya förslaget förlängs linjen genom att kopplas ihop med den gröna linjen från Odenplan ner till Söderort.

– En genomgående Gul linje kommer att underlätta för alla resenärer som ska åka från Arenastaden mot T-centralen och söderut. Och bor du i söderort kan du resa direkt till Karolinska och Arenastaden, säger projektchef Malin Harders.

Gula linjen kommer alltså inte att få några egna spår och inte heller någon egen plattform. Därmed blir projektet billigare och Odenplan, som just genomgått en stor ombyggnad, kommer inte att behöva grävas upp.

Enligt tidigare planer skulle det byggas en ny uppgång vid korsningen Västmannagatan/Karlbergsvägen, något som nu har strukits.

FUT, landstingets förvaltning förutbyggd tunnelbana, bedömer själva att ”störningarna för Gustav Vasa kyrka minskar avsevärt” och att den alm som står på kyrkogården kan stå kvar.

Arbetet med gula linjen beräknas komma igång 2018 om allt går som planerat och ta sex år.

På lång sikt finns ändå planer på att bygga ut kollektivtrafiken vid Odenplan. Det är när Citybanan ska få fler spår och plattformar.