Nya tvärbusslinjer ska korta restiderna

Tio minuter kortare restid mellan Vällingby och Solna.

Det kan bli ett av resultaten av de nya stombusslinjer som planeras runt om i Stockholm.

I dag går majoriteten av kollektivtrafiken i Stockholm in mot och ut från T-centralen. Den som vill åka mellan två förorter som ligger relativt nära varandra får ofta en onödigt lång resa, med byte inne i stan. Men hopp finns om bättring.

Nu föreslår nämligen landstingets trafikförvaltning nya så kallade stombusslinjer som ska binda ihop Stockholm i ett nät och skapa snabbare förbindelser mellan ytterområdena.

– Vi reser väldigt mycket ändå och då behöver vi inte onödiga resor, säger Christer G Wennerholm (M), trafiklandstingsråd.

Han är positiv till idéerna, även om han betonar att förslaget fortfarande är just ett förslag. I februari ska landstingspolitikerna bestämma sig för om tjänstemännen ska fortsätta att utreda frågan.

Om förslaget till slut genomförs införs stombusslinjerna förmodligen i etapper.

En av de första kan bli en linje från Vällingby till Ropsten via Sundbyberg, Solna och Hagastan, berättar Christer G Wennerholm.

– Hela det området växer kraftigt. Att skapa en tvärförbindelse mellan öst och väst är mycket intressant, säger han.

Med de nya bussarna skulle restiderna mellan platser utanför centrum i flera fall minska med 7–10 minuter, enligt rapporten.

Antalet byten skulle också bli färre vilket minskar totaltiden ännu mer. Bussarna skulle också få särskilda filer för att undvika köer i rusningstrafik.

Utöver linjen mellan Vällingby och Ropsten nämns tio möjliga linjer i förslaget. Bland annat en mellan Ekerö och Danderyd via Bromma, samt en buss mellan Vällingby och Danderyd via Kista.

– Det är sedan upp till politikerna vilka linjer vi vill ha som stombusslinjer. Det här är ett maxat alternativ, säger Christer G Wennerholm.

Fakta

Pendla till Solna på 19 minuter