Nya vägen klyver familjens gård

”Det ödelägger vår hästverksamhet när man drar vägen rakt genom betesmarkerna”, säger Leif Nyberg i Grana.
”Det ödelägger vår hästverksamhet när man drar vägen rakt genom betesmarkerna”, säger Leif Nyberg i Grana.
De olika alternativen till vägdragning mellan Upplands Väsby och Vallentuna.
De olika alternativen till vägdragning mellan Upplands Väsby och Vallentuna.
Familjen Nybergs gård i Grana klyvs om väg 268 byggs ut på det sätt som Trafikverket förespråkar.

Men enligt prognoserna ökas inte kapaciteten jämfört med om vägen inte byggs om alls.

Trafikverkets favoritförslag för ombyggnation av väg 268 skulle inte öka trafiken genom Vallentuna mer än om man lät bli att göra något alls.

Obegripligt att man drar om vägen då, tycker Leif Nyberg, vars gård klyvs om vägen byggs om enligt det förslaget.

Nu ritar han och grannarna ett nytt förslag som går ut på att sänka vägen och göra förbättringar på samma sträckning som vägen har i dag.

– Vi vill visa att det finns alternativ som vi tycker är rimliga. Vårt förslag skulle kosta en bråkdel av deras förslag som går genom fyra kilometer av orörd natur, säger Leif Nyberg.

Omdragningen av väg 268 mellan Vallentuna och Upplands Väsby engagerar. För en månad sedan höll Trafikverket samrådsmöten i Vallentuna och Upplands Väsby om projektet som ska ge säkrare och bättre vägförbindelser. Nu har hela 140 enskilda synpunkter kommit in.

– Det är en stor förändring när en väg dras om och det är en lång sträcka. Det är naturligt att det engagerar, säger Martin Woxlin, projektledare på Trafikverket.

Trafikverket har presenterat tre förslag till omdragning av den gamla kurviga, olycksdrabbade 268:an som ska utgöra en pulsåder mellan Väsby och Vallentuna och föra Vallentunaborna vidare till Arlanda och Uppsala.

Efter sommaren ska de båda kommunerna samt länsstyrelsen lämna in yttranden om förslagen.

Dessa väger tungt när Trafikverket sent i höst fattar beslut om vilket förslag de ska satsa på.

Trots att flera politiker som Mitt i pratar med är noga med att påpeka att det inte är bestämt vilket alternativ de ska förespråka, är det tydligt att ett alternativ seglat upp som favorit. Det är alternativet som kallas ”Befintlig väg”.

– Utan att ha förankrat det i mitt parti låter det vettigast. Det är en stor fördel att det innehåller en gång- och cykelväg, säger Jaana Tilles (S), oppositionsråd i Vallentuna.

Priset kan ha påverkan. Alternativ ”Befintlig väg” ser ut att bli flera hundra miljoner kronor billigare än de andra alternativen med en prislapp på runt miljarden vardera.

Men det finns ytterligare en finess.

Alternativ nord och syd skulle öka kapaciteten på väg 268 och locka trafik från Norrortsleden.

Men framförallt skulle de göra bilfärderna mellan Vallentuna och Arlanda mycket snabbare.

Och det skulle kunna sätta käppar i hjulet för projektet Roslagsbanan till Arlanda – något som Vallentunapolitiker driver hårt.

Men för Leif Nyberg, som bor på Grana gård vore alternativ ”Befintlig väg” förödande.

– Det ödelägger vår hästverksamhet när man drar vägen rakt genom betesmarkerna. Det blir en personlig katastrof för oss, säger han.

Hur tycker du att väg 268 ska dras? Skriv en insändare här!

Fakta

Beräknad trafikökning

Korridor Syd: Från dagens 7 500 bilar per dygn till 18 000 bilar per dygn år 2030.

Korridor Nord: Viker av norrut vid Granakurvan via Näle mot Väsby. Ökning till 20 000 bilar per dygn.

Befintlig väg: Viker av söderut från Gullbron via Sursta och Grana till Erikslund där den ansluter till dagens väg. Ökning till cirka 13 000 bilar per dygn.

Nollalternativ: Inget görs. Ökning till cirka 13 000 bilar per dygn.