Nyanlända lotsar vilsna rätt i it-världen

Enskede bibliotek i Dalen.
It-värden Milad Said hjälper Estrid Kjellvertz att låna om en Camilla Läckberg-deckare.
Enskede bibliotek i Dalen.
Milad Said och Tekle Habtetsion gillar sina jobb som it-värdar i Enskede bibliotek.
Enskede bibliotek i Dalen.
It-värdarna Tekle Habtetsion och Milad Said får mycket uppskattning av besökarna.
Debatten om bibliotekens roll går hög. Enskede bibliotek möter den nya tidens krav bland annat genom att anlita nyanlända som it-värdar.

Prick klockan 13 varje måndag och fredag är Tekle Habtetsion och Milad Said på plats vid disken i Enskede bibliotek. De är it-värdar, med uppgift att hjälpa besökare att navigera i it- och datavärlden.

– Vi hjälper människor med sådant som har med datorer och mobiler att göra. De kanske inte vet hur man startar ett mejlkonto eller hur man skickar mejl. Eller de kanske vill avsluta sitt Facebook-konto, men vet inte hur de ska göra då, säger Milad Said.

Milad Said är från Syrien och Tekle Habtetsion från Eritrea. De har varit i Sverige i ungefär två och ett halvt år och har fick sina arbeten som it-värdar genom Jobbtorg Stockholm. Det trivs de bra med.

– Vi lär oss mer svenska och blir glada av att hjälpa andra, säger Tekle Habtetsion och skyndar sedan fram till en äldre kvinna som inte förstår hur hon ska låna om sin roman vid bibliotekets automat.

 Tekle Habtetsion och Milad Said hanterar också böcker, när de får tid över – de plockar upp i hyllor, scannar och ser till att böcker skickas till andra bibliotek. är  Foto: Anna Z EK

It-värdarna behövs verkligen. Många – framför allt äldre – behöver vägledning i det nya it-baserade samhället. Ofta går de till biblioteket för att få råd.

– När vi fick erbjudandet om att ha nyanlända som it-värdar tackade vi därför ja direkt. Och de gör ett bra jobb!, säger bibliotekarien Kerstin Alfredsson med ett uppskattande leende mot Tekle och Milad.

Mitt i har stämt träff med Kerstin Alfredsson för att prata om bibliotekens roll i samhället, med anledning av den långvariga och bitvis heta debatt som pågår. I både reportage och debattartiklar ställs frågan hur biblioteken ska hantera delvis motstridiga krav:

De ska vara en lugn plats för studier och boklån men är numera ofta också mötesplats för barn och ungdomar. De ska ha läsfrämjandet i fokus men känner också ett ökande tryck att skriva ut blanketter och svara på besökarnas frågor om allt från hur man söker bostadsbidrag och förskoleplats till hur internet fungerar och hur man sköter sina ärenden via mobiltelefonen.

 ”Intresset för böcker är jättestort. Kärnan för oss är böcker och läsfrämjande, det är viktigt att betona.”, säger bibliotekarien Kerstin Alfredsson. Foto: Anna Z EK

Kerstin Alfredsson nickar igenkännande. Det här är frågor som hon och kollegerna ofta diskuterar och hanterar.

–  Att hjälpa till att minska den digitala kunskapsklyftan ingår helt klart i vårt uppdrag. Men det finns gränser; vi hjälper till exempel inte folk att köpa saker. Vi ger inte heller råd om människors ekonomi. För något år sedan öppnade ett medborgarkontor i Rågsved så vi brukar hänvisa dit, säger hon.

En stor debattfråga är också ordningsproblemen i biblioteken, och hur de ska hanteras. I Stockholm har det tidvis varit mycket stökigt i bland annat Årsta och Högdalens bibliotek. Även Enskede bibliotek har haft sådana perioder.

– Våren 2016 var det som en invasion av missbrukare här, och för ett tag sedan var det mellanstadielever som kom hit när det var kvällsöppet och var väldigt högljudda. Därför har vi förstärkt personalen på kvällstid och nu är det lugnt, säger Kerstin Alfredsson.

Men att människor kommer till biblioteket för att umgås eller få hjälp betyder inte att intresset för böcker minskat, betonar hon. Bokutlåningen är hög och både bokcirklar och författarbesök populära.

– Kärnan för oss är böcker och läsfrämjande, det är viktigt att betona. Men om människor också har biblioteket som mötesplats är det ok. Det viktiga är att alla visar varandra respekt.